Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Akademisk kompetanse Allergologi Analyse og måleprinsipper Diagnostisk nøyaktighet Elektrolytter, blodgasser og syre-base Endokrinologi Enzymer, proteiner og vevsskademarkører Farmakologi Feilkilder Helse, miljø og sikkerhet Hematologi Hemostase og koagulasjon IKT Immunologi Implementere ny analyse i laboratoriet Kvalitetskontroll Lipider Medfødte stoffskiftesykdommer Medisinsk biokjemi i klinisk virksomhet Organisering og drift av laboratoriet Pasientnære analyser (PNA) Tumormarkører og elektroforese Vitaminer og sporelementer
Ha god kunnskap om metoder for å vurdere diagnostisk nøyaktighet og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.
Ha god kunnskap om nomenklatur og måleenheter.
Beherske etablering av referansegrenser og kliniske beslutningsgrenser.
Ha god kunnskap om generell statistikk og tilstøtende emner som er sentrale for medisinsk biokjemisk laboratorievirksomhet. Selvstendig kunne benytte dette i laboratoriehverdagen, herunder sensitivitet og spesifisitet, prediktiv verdi, signifikante endringer, biologisk og analytisk variasjon samt Receiver Operating Characteristic kurve.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med felles kompetansemål under tema kunnskapshåndtering.
Ha kjennskap til prinsipper for biokjemisk screeningprogram, fordeler og ulemper. Ha kjennskap til screeningprogram av ulike pasientgrupper.
Eks. på screeningprogram er nyfødtscreening og kreftscreening.