Ha kjennskap til prinsipper for biokjemisk screeningprogram, fordeler og ulemper. Ha kjennskap til screeningprogram av ulike pasientgrupper.
Eks. på screeningprogram er nyfødtscreening og kreftscreening.
Ha god kunnskap om generell statistikk og tilstøtende emner som er sentrale for medisinsk biokjemisk laboratorievirksomhet. Selvstendig kunne benytte dette i laboratoriehverdagen, herunder sensitivitet og spesifisitet, prediktiv verdi, signifikante endringer, biologisk og analytisk variasjon samt Receiver Operating Characteristic kurve.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med felles kompetansemål under tema kunnskapshåndtering.
Beherske etablering av referansegrenser og kliniske beslutningsgrenser.
Ha god kunnskap om nomenklatur og måleenheter.
Ha god kunnskap om metoder for å vurdere diagnostisk nøyaktighet og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020