Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Annen spesifikk kompetanse Bihuler Dentoalveolær kirurgi Endodonti Hode- og halsanatomi og -embryologi Kariologi Kjeveledd Kjeveortopedi Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling Maxillofacial protetikk og teknikker Odontologisk radiologi Onkologi Oral medisin Oral Protetikk Orofacial smerte Ortognatisk kirurgi Patologi i hode/hals region Pediatrisk maxillofacialkirurgi Pedodonti Radiologi og nukleærmedisin i maxillofacial kirurgi Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi Spesielle teknikker innen maxillofacial kirurgi Traumatologi
Kunne informere pasienten og pårørende om prosedyrer, realistiske forventninger, begrensninger og komplikasjoner assosiert med rekonstruksjonskirurgi.
Ha kunnskap om hensiktsmessige rekonstruktive teknikker for å oppnå forutsigbare resultater og optimal funksjon.
Ha kunnskap om fordeler og ulemper ved proteserekonstruksjon versus vital rekonstruksjon hos pasienter med defekt i munnhule.
Ha kunnskap om fordeler og ulemper ved proteserekonstruksjon versus vital rekonstruksjon hos pasienter med defekter i eksterne deler av ansiktet.
Eksempelvis øye, nese og øre.
Ha kunnskap om ulike alloplastiske materialer brukt i ansiktsrekonstruksjon og deres indikasjoner for bruk, inklusive risiko, fordeler og ulemper.
Ha kunnskap om forskjeller i tilheling av fritt- og vaskularisert hard- og bløtvevstransplantat i ansiktet.
Kunne forstå hvilke implikasjoner vekst har for barn med behov for rekonstruksjon.
Kunne beskrive indikasjoner for adjuvante teknikker ved rekonstruktiv kirurgi.
Eksempelvis hyperbar oksygenering og bone morphogenetic protein o.l.
Ha kunnskap om hvordan kirurgi, strålebehandling, kjemoterapi og medisinske tilstander påvirker utfall og komplikasjoner ved rekonstruktiv kirurgi.
Ha kunnskap om anatomisk basis for lapper i maxillofacialregionen.
Ha kunnskap om donorsites for høsting av nonvaskulariserte graft.
Ha kunnskap om anatomisk basis for høsting av vaskulariserte lapper for bruk i maxillofacial region.
Kunne delta i høsting av de vanligste frie lappene for rekonstruksjon av ansikt.
Selvstendig kunne identifisere og skåne nervus facialis.
Selvstendig kunne vurdere behovet for rekonstruksjon av hardvev, bløtvev, hard/bløt vev.
Selvstendig kunne bruk av implantater ved rekonstruktiv kirurgi.
Beherske teknikker for rekonstruksjon av orbita.
Selvstendig kunne delta i MDT ved ansiktsrekonstruksjon med frie lapper.
Selvstendig kunne rekonstruksjon av marginal del av corpus mandibula ved defekter grunnet osteoradionekrose.
Ha kunnskap om estetisk perspektiv ved ansiktsrekonstruksjon og plassering av kirurgiske tilganger.
Ha god kunnskap om fordeler og ulemper ved forskjellige intraorale incisjoner.
Ha kunnskap om tilstander som gir ansiktsasymmetri inklusive posttraumatisk deformiteter.
For eksempel hemifacial hypertrofi, hemifacial atrofi og hemimandibulær hypertrofi.
Selvstendig kunne utføre temporale og coronale lapper.
Selvstendig kunne utføre kirurgisk tilgang til orbita.
Eksempel på dette er via blefaroplastikk, transkonjunktival, midtøyelokk, infraorbital og subciliær, lateral øyebryn o.l.
Selvstendig kunne utføre rekonstruksjon/korreksjon av orbitadeformiteter inklusive dystopi og enoftalmus.
Ha god kunnskap om prinsipper og teknikker ved distraksjonsosteogenese.
Selvstendig kunne utføre kirurgisk tilgang til mellomansikt inklusive neseben og brusket nese, Weber -Ferguson og ansiktsdegloveringstilgang.