Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Annen spesifikk kompetanse Bihuler Dentoalveolær kirurgi Endodonti Hode- og halsanatomi og -embryologi Kariologi Kjeveledd Kjeveortopedi Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling Maxillofacial protetikk og teknikker Odontologisk radiologi Onkologi Oral medisin Oral Protetikk Orofacial smerte Ortognatisk kirurgi Patologi i hode/hals region Pediatrisk maxillofacialkirurgi Pedodonti Radiologi og nukleærmedisin i maxillofacial kirurgi Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi Spesielle teknikker innen maxillofacial kirurgi Traumatologi
Selvstendig kunne undersøke, utrede, behandle og følge opp barn med maxillofaciale problemstillinger.
Selvstendig kunne utføre undersøkelse ved bruk av teknikker hensiktsmessige for individuell alder og behov, samt kunne tolke disse.
Selvstendig kunne informere pasient og pårørende angående prosedyrer, realistisk behandlingsmål og risiko assosiert med behandling av barn.
Selvstendig kunne behandle barn med henblikk på både fysiske og psykiske behov.
Selvstendig kunne innhente informert samtykke hos barn og foreldre.
Ha kunnskap om farmalogiske aspekter ved smertelindring og antimikrobiell terapi hos barn samt selvstendig kunne håndtere adekvat smertelindring hos barn.
Ha kunnskap om implikasjoner av kirurgi og traume i voksende skjelett.
Kjenne til pediatrisk maxillofacialt team eller leppe-kjeve-ganespalte team og kunne gi en kompetent vurdering og behandling ved behov i slikt samarbeid.
Ha kunnskap om håndtering av kraniosynostoser og ansiktspalter, fra fødsel til voksen, beskrive stadier i behandling og behandlingsplan ved kirurgisk skeletal korreksjon.
Selvstendig kunne utføre dentoalveolær kirurgi ved syndromer, herunder leppe-kjeve-ganespalte.
Selvstendig kunne utføre ortognatkirurgi, ved leppe-kjeve-ganespalter og på pasienter i kraniofacialt team.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandlingsplanlegge barn med redusert gapeevne eller patologi i kjeveledd.
Ha kunnskap om distraksjonsosteogenese for pediatriske pasienter generelt og spesielt for pasienter med obstruksjon av øvre luftveier.
Selvstendig kunne utrede og behandle mandibulær kongenital asymmetri.
Ha kunnskap om prinsipper for behandling av ansiktsfrakturer hos barn og selvstendig kunne håndtere frakturer.
Ha kunnskap om prinsipper for interdisiplinær håndtering av alvorlig kraniofacial skade.
Kunne prinsipper for vurdering av øvre luftveisobstruksjon hos barn samt kunne anatomiske utfordringer ved eventuell trakeostomi hos barn.
Selvstendig kunne håndtere cystisk og odontogen lesjon hos barn.
Selvstendig kunne håndtere orofaciale infeksjoner.
Selvstendig kunne fjerne eller blottlegge retinerte eller ankyloserte tenner hos barn med syndrom eller spalte.
Ha kunnskap om håndtering av pasienter med osteogenesis imperfecta.
Selvstendig kunne utføre kirurgi for fibroossøse tilstander.
Eksempel på en slik tilstand er fibrøs dysplasia.
Ha kunnskap om kirurgisk håndtering i interdisiplinært team ved hypodontisyndromer.
For eksempel ved ektodermal dysplasia.
Ha kunnskap om psykologisk og etisk behandling, balansert diskusjon med barn og foreldre angående mulighet for ortognatkirurgi hos pasient med signifikant komorbiditet (f. eks. cystisk fibrose), redusert kognitiv funksjon, redusert forventet levetid eller religiøs overbevisning som forhindrer potensiell behandling.
Ha kunnskap om prekirurgisk kjeveortopedi og tidlig kjeveortopedisk behandling. Ha kunnskap om prinsipper ved primær spaltebehandling:
- alveolærspalte
- kirurgisk assistert maxilleekspansjon
- fistellukking
- kirurgisk håndtering av maxillespalte og relatert ortognatisk kirurgi
- rekonstruksjon av alveolarspalte for tannreplassering
- craniofacial implantatbehandling
- øre- og orbitaproteser
- kirurgisk protokoll for håndtering av vanlige craniofaciale syndromer som oto-aurikulo-vertebralt syndrom
- craniosynostoser