Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Annen spesifikk kompetanse Bihuler Dentoalveolær kirurgi Endodonti Hode- og halsanatomi og -embryologi Kariologi Kjeveledd Kjeveortopedi Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling Maxillofacial protetikk og teknikker Odontologisk radiologi Onkologi Oral medisin Oral Protetikk Orofacial smerte Ortognatisk kirurgi Patologi i hode/hals region Pediatrisk maxillofacialkirurgi Pedodonti Radiologi og nukleærmedisin i maxillofacial kirurgi Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi Spesielle teknikker innen maxillofacial kirurgi Traumatologi
Ha kjennskap til maxillofacialkirurgiens internasjonale og nasjonale historie, organisasjoner og foreninger, og deres akademiske og politiske arbeid.
Ha kunnskap om utviklingen av fagets etablerte behandlingsprinsipper og operasjonsmetoder, og holde seg teoretisk og praktisk oppdatert i disse.
Selvstendig kunne legge strukturert plan og innarbeide rutiner for vedlikehold av faglig oppdatering.
Selvstendig kunne tilpasse/velge riktig ressurs som står i forhold til kompleksitet og omfang av aktuell problemstilling eller spørsmål.
Selvstendig kunne undervise og motivere LIS og studenter i forbindelse med visitt, poliklinikk eller i andre læresituasjoner.
Selvstendig kunne samarbeide med palliative team.
Kjenne til og erkjenne andre medarbeideres ekspertise og spesialområder.
Selvstendig kunne være samfunnsmedisinsk rådgiver for folkehelseperspektivet i maxillofacialkirurgi.
Eksempler på dette er rus, tobakksvaner og forebygging av traumer.
Selvstendig kunne anvende lovverk for å håndtere maxillofacialkirurgiske pasienter med yrkesskader og varige mén.
Selvstendig kunne foreta innrapportering av meldepliktige sykdommer til myndighetene, herunder meldinger om hode-/halscancer til kreftregisteret.
Selvstendig kunne vurdere maxillofaciale henvisninger til spesialisthelsetjenesten og vite om lovverk for fritt sykehusvalg.
Ha kjennskap til rasjonell kirurgisk praksisdrift.
Selvstendig kunne prioritere i egen arbeidsinnsats og rasjonell tidsbruk.