Ha kunnskap om prekirurgisk kjeveortopedi og tidlig kjeveortopedisk behandling. Ha kunnskap om prinsipper ved primær spaltebehandling:
alveolærspalte
kirurgisk assistert maxilleekspansjon
fistellukking
kirurgisk håndtering av maxillespalte og relatert ortognatisk kirurgi
rekonstruksjon av alveolarspalte for tannreplassering
craniofacial implantatbehandling
øre- og orbitaproteser
kirurgisk protokoll for håndtering av vanlige craniofaciale syndromer som oto-aurikulo-vertebralt syndrom
craniosynostoser
Selvstendig kunne utføre ortognatkirurgi, ved leppe-kjeve-ganespalter og på pasienter i kraniofacialt team.
Selvstendig kunne utføre dentoalveolær kirurgi ved syndromer, herunder leppe-kjeve-ganespalte.
Kjenne til pediatrisk maxillofacialt team eller leppe-kjeve-ganespalte team og kunne gi en kompetent vurdering og behandling ved behov i slikt samarbeid.
Ha kunnskap om psykologisk og etisk behandling, balansert diskusjon med barn og foreldre angående mulighet for ortognatkirurgi hos pasient med signifikant komorbiditet (f. eks. cystisk fibrose), redusert kognitiv funksjon, redusert forventet levetid eller religiøs overbevisning som forhindrer potensiell behandling.
Ha kunnskap om kirurgisk håndtering i interdisiplinært team ved hypodontisyndromer.
For eksempel ved ektodermal dysplasia.
Selvstendig kunne utføre kirurgi for fibroossøse tilstander.
Eksempel på en slik tilstand er fibrøs dysplasia.
Ha kunnskap om håndtering av pasienter med osteogenesis imperfecta.
Selvstendig kunne fjerne eller blottlegge retinerte eller ankyloserte tenner hos barn med syndrom eller spalte.
Selvstendig kunne håndtere orofaciale infeksjoner.
Selvstendig kunne håndtere cystisk og odontogen lesjon hos barn.
Kunne prinsipper for vurdering av øvre luftveisobstruksjon hos barn samt kunne anatomiske utfordringer ved eventuell trakeostomi hos barn.
Ha kunnskap om prinsipper for interdisiplinær håndtering av alvorlig kraniofacial skade.
Ha kunnskap om prinsipper for behandling av ansiktsfrakturer hos barn og selvstendig kunne håndtere frakturer.
Selvstendig kunne utrede og behandle mandibulær kongenital asymmetri.
Ha kunnskap om distraksjonsosteogenese for pediatriske pasienter generelt og spesielt for pasienter med obstruksjon av øvre luftveier.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandlingsplanlegge barn med redusert gapeevne eller patologi i kjeveledd.
Ha kunnskap om håndtering av kraniosynostoser og ansiktspalter, fra fødsel til voksen, beskrive stadier i behandling og behandlingsplan ved kirurgisk skeletal korreksjon.
Ha kunnskap om implikasjoner av kirurgi og traume i voksende skjelett.
Ha kunnskap om farmalogiske aspekter ved smertelindring og antimikrobiell terapi hos barn samt selvstendig kunne håndtere adekvat smertelindring hos barn.
Selvstendig kunne innhente informert samtykke hos barn og foreldre.
Selvstendig kunne behandle barn med henblikk på både fysiske og psykiske behov.
Selvstendig kunne informere pasient og pårørende angående prosedyrer, realistisk behandlingsmål og risiko assosiert med behandling av barn.
Selvstendig kunne utføre undersøkelse ved bruk av teknikker hensiktsmessige for individuell alder og behov, samt kunne tolke disse.
Selvstendig kunne undersøke, utrede, behandle og følge opp barn med maxillofaciale problemstillinger.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020