Felles kompetansemål - sykehus
Velg tema
Kjenne til sentrale normer og verdier som styrer medisinsk og helsefaglig virksomhet og ha kunnskap om teorier og metoder i medisinsk etikk.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til nye trender i medisinsk forskning på tvers av spesialiteter, og kunne reflektere over konsekvenser for egen klinisk praksis.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Forstå grunnleggende epidemiologiske og statistiske begreper.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til vanlige studiedesign, hvilke forskningsspørsmål de kan svare på, og styrker og svakheter ved de ulike design.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Ha kunnskap om betydningen av god kommunikasjon og kjennskap til grunnleggende kommunikasjonsteori.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne bruke kommunikasjon effektivt for å innhente og forstå pasientens perspektiver som grunnlag for presis diagnostikk.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne kommunisere med andre slik at det styrker deres muligheter til å formidle relevant informasjon til en tredjeperson (pasient, annet helsepersonell osv.).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til de grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon, og kunne reflektere over å være i en læringsprosess gjennom veiledning og supervisjon.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter og vite hvordan man kan få tilbakemeldinger og oppdatere sine ferdigheter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til hvordan finne den mest pålitelige, relevante og kortfattede kunnskapen fra forskning (kunnskapspyramiden).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Under veiledning kunne formulere gode, søkbare spørsmål fra egen praksis, gjennomføre søk i relevante kilder, kritisk vurdere forskningsgrunnlaget ved hjelp av sjekkliste og bruke konklusjonene til å forbedre egen praksis (kunnskapssirkelen).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne følge anbefalt praksis for store pasientgrupper kandidaten møter i praksis gjennom å bruke gjeldende faglige retningslinjer og veiledere, behandlingslinjer/pasientforløp og faglige prosedyrer (kunnskapskilder).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne forbedre behandling av pasienter ved å bruke relevante og pålitelige elektroniske oppslagsverk, beslutningsstøtte, og nett- og smarttelefonverktøy som støtter pasientens egenbehandling (kunnskapskilder).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til og kunne understøtte muntlig informasjon til egne pasienter med informasjon på Helse-Norge.no (kunnskapskilder).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til omfanget av uønskede hendelser og pasientskader på egen arbeidsplass og datakildene som finnes.
Godkjenne: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til risikoer ved pasientbehandling på egen arbeidsplass, kunne bidra til å utarbeide beredskap, iverksette relevante forebyggende tiltak og kjenne til hvordan vurdere om tiltakene etterleves og har effekt.
Godkjenne: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne melde uønskede hendelser og pasientskader, forstå mulige årsaker til hendelsen, vite hvordan hendelsen skal følges opp og hvordan ideer til forbedring kan fremmes og arbeides med på egen arbeidsplass.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til støtteordninger for leger og annet helsepersonell ved uønskede hendelser og pasientskader på egen arbeidsplass.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til pasientrettigheter og behov for kommunikasjon og oppfølging av pasient og pårørende ved uønskede hendelser og pasientskader.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til de ulike kvalitetsregistrene og hvordan disse brukes i forbedring av helsetjenesten.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Ha kunnskap om hva pasientopplæring betyr for behandlingskvalitet.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Ha kunnskap om metoder og pedagogiske prinsipper for å planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av pasienter og pårørende i samhandling med relevante profesjonsgrupper.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne samhandle i tverrfaglige team slik at det blir et likeverdig samarbeid, hvor hele teamets kompetanse brukes optimalt, og kunne benytte samarbeidet til å lære av de andre medlemmenes kompetanse.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Ha kunnskap om den norske velferds- og helsemodellen og samspillet mellom politikk, fag og ledelse.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.