Ha kjennskap til kvalitetsarbeidet i laboratorievirksomheten.
Ha god kunnskap om betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatene, og kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til relevante analysemetoder for legemidler, rusmidler og farmakogenetisk utredning, og de enkelte metoders begrensninger.
Ha god kunnskap om fordeler og ulemper ved bruk av ulike biologiske materialer for påvisning av rusmidler og legemidler, og selvstendig kunne anvende kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til tolkning av farmakogenetiske analyseresultater.
Ha god kunnskap om farmakogenetisk variabilitet.
Ha god kunnskap om rusmiddelanalyser, og selvstendig kunne tolke analyseresultater.
Ha god kunnskap om terapeutisk legemiddelmonitorering (TDM), og selvstendig kunne tolke analyseresultater.
Ha god kunnskap om indikasjon for legemiddelanalyser, rusmiddelanalyser og farmakogenetiske analyser, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legens roller i terapeutisk sammenheng versus rollen som vitne eller sakkyndig, samt om taushetsplikt versus opplysningsplikt overfor offentlige myndigheter.
Ha god kunnskap om gjeldende lovverk og retningslinjer for laboratorievirksomhet.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med felles kompetanse modul under temaet kunnskapshåndtering.
Ha god kunnskap innen analytisk farmakologi, og selvstendig kunne anvende kunnskapen innen farmakologisk laboratorievirksomhet.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020