Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Administrasjon og kvalitetsarbeid Allergi Autoimmune tilstander Basal immunologi Blodgivning Blodkomponenter Cellulær immunologi IKT-kunnskap Immunhematologi Immunologiske metoder Immunsvikt Hemoterapi, celleterapi Læringsmål i andre kliniske spesialiteter Transfusjonsmedisin Transplantasjonsimmunologi
Selvstendig kunne utføre utvelgelse av blodgivere.
Ha god kunnskap om regler for allogen og autolog blodgivning.
Ha god kunnskap om bestemmelser for blodgivning.
Veileder for transfusjonstjenesten i Norge og Blodforskriften.
Ha god kunnskap om smittestoffer som kan overføres med transfusjon og testing av disse. Ha kunnskap om testmetoder for smittestoffer, vurdering av smittetestresultater og konsekvensene for blodgivning.
Ha god kunnskap om identitetskontroll, merking av blodposer og obligatoriske prøver.
Selvstendig kunne vurdere legemiddelbruk hos blodgiver og eventuelle konsekvenser for blodgivning.
Ha god kunnskap om komplikasjoner og forebyggende tiltak for komplikasjoner ved blodgivning. Selvstendig kunne vurdere og behandle komplikasjoner.
Selvstendig kunne vurdere helsetilstand og egnethet hos blodgivere på bakgrunn av helseopplysninger og intervju.
Selvstendig kunne utføre fullblodtapping.
Ha god kunnskap om aferesetapping.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne gjennomføre utredning ved avvikende laboratorieresultater/kliniske funn hos blodgivere i forbindelse med vurdering av egnethet og eventuelt karantene.
Ha god kunnskap om blodgiverrekruttering og informasjonsmateriell for blodgivere.
Ha kjennskap til IT-systemer for innkalling og registrering av blodgivere.