Felles læringsmål for indremedisinske fag
Velg tema
Ha god kunnskap om diagnostikk og utredning av akutt funksjonssvikt, herunder delirium (forvirring), falltendens, mobilitetsendring og akutt inkontinens hos eldre.
Ha god kunnskap om symptompresentasjoner hos skrøpelige eldre med akutte tilstander. Ha god kunnskap om vurdering av funksjonsnivå og komorbiditet.
Selvstendig kunne velge riktig behandlingsnivå for skrøpelige eldre med akutte tilstander i samråd med pasient, pårørende, fastlege og relevante spesialister som kjenner pasienten. Selvstendig kunne fastsette begrensninger i behandlingsnivå på bakgrunn av dette.
Ha god kunnskap om utfordringer ved polyfarmasi hos eldre og selvstendig kunne iverksette nødvendige tiltak.
Ha god kunnskap om de vanlige demensformer og forskjeller mellom demens og delirium hos eldre. Selvstendig kunne diagnostisere og behandle delirium, herunder bruk av ikke-medikamentelle tiltak.
Selvstendig kunne utføre og tolke klinisk nevrologisk undersøkelse, med vekt på å skille perifere fra sentrale utfall, skille globale og fokale utfall, samt vurdering av lateralisering av utfall. Selvstendig kunne utføre eller henvise til supplerende diagnostikk, samt kjenne til indikasjon for nevrofysiologiske undersøkelser herunder EEG.
Ha god kunnskap om diagnostikk og behandling av hjerneslag og TIA.
Ha kunnskap om diagnostikk og initial behandling av andre nevrologiske tilstander:
- hodepinesyndromer herunder sinusvenetrombose
- akutt polyradikulitt
- presentasjon og komplikasjoner av multippel sklerose, Mb Parkinson, myastenia gravis, hjerneabscess
- svimmelhet
Selvstendig kunne identifisere multimorbide pasienter for henvisning til geriatrisk vurdering.