Felles kompetansemål
Velg tema
Ha god kunnskap om styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter, og selvstendig kunne endre praksis i tråd med tilbakemeldinger.
Tilbakemeldinger kan komme fra kollega, veileder, supervisør, leder, pasient og andre.
Ha god kunnskap om kompetansevurdering, veiledning og supervisjon og selvstendig kunne kompetansevurdere, veilede og supervisere andre.
For mer informasjon se Helsedirektoratets «Nasjonal veileder i kompetansevurdering av leger i spesialisering» og «Nasjonale faglige råd om veiledning».
Selvstendig kunne kommunisere om medisinsk usikkerhet og variasjon, og selvstendig kunne reflektere over kunnskapens begrensninger.
Med medisinsk behandling forbindes tradisjonelt sett legemidler, kirurgi og andre intervensjoner. Med dette læringsmålet skal LIS bevisstgjøres og sikres kompetanse i at bruk av konkrete kommunikasjonsferdigheter (som å respondere empatisk eller å være i stand til å tilby skreddersydd informasjon) potensielt kan ha stor terapeutisk effekt.
Spesialisten må ha et repertoar av metoder for å kunne kommunisere på en måte som er tilpasset svært ulike situasjoner. Det er spesialistens ansvar å kommunisere på en måte som skaper en så trygg ramme som mulig for kommunikasjonen, og som gjør at pasient/pårørende/andre forstår hva som kommuniseres. Betydningen av god og tilpasset skriftlig informasjon og dialog øker med økt bruk av e-helse, for eksempel gjennom e-konsultasjon og kjernejournal.
Barne- og ungdomspsykiatri (BUP): Spesialisten skal beherske god kommunikasjon og pedagogisk kunne legge frem fagkunnskap overfor ulike målgrupper.
Det å være spesialist betyr å være bærer av den fremste kunnskapen innen et fagområde og kunne kommunisere om eget fag til andre i ulike settinger. Dette fordrer at man behersker kombinasjonen av fagkunnskap og kommunikasjonsferdigheter.
Onkologi (ONC): I onkologi innebærer dette formidling av resultater fra forskningsprosjekt eller kvalitetsforbedringsprosjekt på nasjonal eller internasjonal konferanse eller undervisning av annet helsepersonell eller undervisning på mestringskurs.