Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Bevegelsesapparatet Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser Ernæring, elektrolytter og benhelse Fysisk aktivitet Hjerte, lunge og sirkulasjon Hud Læringsmål i andre kliniske spesialiteter Metoder for utredning og rehabilitering av andre pasientgrupper Metoder for utredning og rehabilitering ved ulike problemstillinger Nervesystemet Psykologiske, psykiatriske og sosiale faktorers betydning for sykdoms- og rehabiliteringsforløp Rehabiliteringsledelse Rehabilitering i intensivfasen Rehabilitering ved ervervet hjerneskade Rehabilitering ved multitraume Rehabilitering ved ryggmargsskade Smerte
Selvstendig kunne anvende kunnskap om anatomi, fysiologi og biomekanikk i forebygging, diagnostikk, behandling og rehabilitering av personer som på grunn av sykdom eller skade har, eller står i fare for å få redusert funksjonsevne.
Selvstendig kunne diagnostisere, vurdere, forebygge og behandle ut fra en biopsykososial forståelsesmodell, og ut fra dette vurdere prognose og rehabiliteringspotensial, planlegge og lede rehabiliteringsforløpet, herunder formulere rehabiliteringsplan.
Selvstendig kunne kartlegge og klassifisere funksjon, funksjonshemming og helse etter International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), og ha kunnskap om hvordan disse elementene påvirkes av sykdom og skade.
Selvstendig kunne lede tverrfaglig team, herunder lede tverrfaglige møter, prioritere rehabiliteringstiltak, løse faglige konflikter i tverrfaglig team og bidra til at teamet/annet helsepersonell utøver kunnskapsbasert praksis.
Selvstendig kunne vurdere indikasjon for kartlegging og oppfølging hos andre relevante profesjoner, herunder sykepleier, fysioterapeut, ergoterapeut, logoped, sosionom og nevropsykolog, og ha kunnskap om deres utrednings- og behandlingsmetoder.
Selvstendig kunne samarbeide med fastleger, kommunehelsetjenesten, NAV og andre aktører i rehabiliteringsforløpet.
Med andre aktører menes for eksempel andre medisinske spesialiteter og andre rehabiliteringsinstitusjoner/-aktører.
Ha god kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå i rehabiliteringsforløp.
Selvstendig kunne utøve rollen som sakkyndig i fysikalsk medisin og rehabilitering i henhold til gjeldende regelverk og lovgivning.
Selvstendig kunne vurdere forventet arbeidsevne og indikasjoner for arbeidsrettede tiltak.
Selvstendig kunne utføre førerkortvurderinger, individuelt og tverrfaglig.
Selvstendig kunne utarbeide spesialisterklæringer, etter mandat, til forsikringsselskap eller spesialisterklæringer om ménerstatning til NAV.
Viser til prosedyre. 5 spesialisterklæringer. Lege i spesialisering må utarbeide spesialisterklæring under veiledning av spesialist. Spesialisten må kontrasignere erklæringen. Jf. rundskriv R21-00 til Folketrygdloven kap. 21.
Kjenne til regelverk for hjelpemidler og tilpasning av bolig.
Kjenne til relevante offentlige stønadsordninger.
Ha kunnskap om den vitenskapelige dokumentasjonen som ligger til grunn for behandling og rehabilitering av de viktigste diagnosegruppene i fagområdet.
Ha kunnskap om bruk av måleinstrumenter og effektmål i klinikk og forskning innen fysikalsk medisin og rehabilitering.