Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Bevegelsesapparatet Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser Ernæring, elektrolytter og benhelse Fysisk aktivitet Hjerte, lunge og sirkulasjon Hud Læringsmål i andre kliniske spesialiteter Metoder for utredning og rehabilitering av andre pasientgrupper Metoder for utredning og rehabilitering ved ulike problemstillinger Nervesystemet Psykologiske, psykiatriske og sosiale faktorers betydning for sykdoms- og rehabiliteringsforløp Rehabiliteringsledelse Rehabilitering i intensivfasen Rehabilitering ved ervervet hjerneskade Rehabilitering ved multitraume Rehabilitering ved ryggmargsskade Smerte
Ha god kunnskap om rehabiliteringsforløp for pasienter med ervervet hjerneskade.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anvende nasjonale retningslinjer ved behandling og rehabilitering av hjerneslag.
Selvstendig kunne anvende prinsipper for primærrehabilitering av ervervede hjerneskader.
Selvstendig kunne utrede komplikasjoner og følgetilstander etter hjerneskade.
Eksempler på komplikasjoner og følgetilstander etter hjerneskade er bevissthetsendringer, hydrocephalus, epilepsi, væske/elektrolytt forstyrrelser, hormonelle forstyrrelser, fatigue, søvnforstyrrelser, emosjonelle og kognitive.
Selvstendig kunne vurdere alvorlighetsgrad ved hjerneskade, varighet av posttraumatisk forvirring (PTF), bevissthet og nevrologisk status ved klinisk undersøkelse, og ved bruk av validerte skåringsverktøy og -skjema.
Selvstendig kunne vurdere og behandle adferdsforstyrrelser som følge av hjerneskade.