Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Bevegelsesapparatet Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser Ernæring, elektrolytter og benhelse Fysisk aktivitet Hjerte, lunge og sirkulasjon Hud Læringsmål i andre kliniske spesialiteter Metoder for utredning og rehabilitering av andre pasientgrupper Metoder for utredning og rehabilitering ved ulike problemstillinger Nervesystemet Psykologiske, psykiatriske og sosiale faktorers betydning for sykdoms- og rehabiliteringsforløp Rehabiliteringsledelse Rehabilitering i intensivfasen Rehabilitering ved ervervet hjerneskade Rehabilitering ved multitraume Rehabilitering ved ryggmargsskade Smerte
Ha god kunnskap om normale og aldersbetingede leddutslag, sener og musklers oppbygning, funksjon og biomekaniske egenskaper, herunder utspring, feste og innervasjon for de muskler og muskelgrupper som er viktige ved de vanligste tilstander.
Ha god kunnskap om hvordan immobilisering og økt aktivitet /belastning påvirker bevegelsesapparatet.
Selvstendig kunne diagnostisere og ha kunnskap om behandling av artrose og bruskforandringer.
Selvstendig kunne diagnostisere tendinopatier, partielle senerupturer og fulltykkelsesrupturer klinisk og ved bruk av ultralyd. Ha kunnskap om behandling av tendinopatier, partielle senerupturer og fulltykkelsesrupturer
Selvstendig kunne kartlegge risikofaktorer i bevegelsesapparatet for utvikling av langvarige plager, eller alvorlig patologi med behov for videre utredning.
Kunne kartlegge risikofaktorer for utvikling av langvarige plager (gule flagg) og alvorlig patologi med behov for videre utredning (røde flagg).
Selvstendig kunne utføre kliniske undersøkelser/tester av bevegelsesapparatet, og ha god kunnskap om deres sensitivitet og spesifisitet.
Selvstendig kunne diagnostisere og behandle tilstander i nakke.
Selvstendig kunne diagnostisere og behandle tilstander i rygg.
Selvstendig kunne diagnostisere og behandle tilstander i skulder.
Selvstendig kunne diagnostisere og ha kunnskap om behandling av de vanligste tilstander i albue, håndledd og hånd.
Selvstendig kunne diagnostisere og behandle tilstander i bekken og hofter.
Selvstendig kunne diagnostisere og ha kunnskap om behandling av tilstander i kne.
Selvstendig kunne diagnostisere og ha kunnskap om behandling av tilstander i legg, ankel og fot.
Selvstendig kunne anvende ultralyd for diagnostikk og veiledede injeksjoner ved tilstander i bløtdeler og ledd.
Selvstendig kunne utføre injeksjoner i ledd og bløtdeler.
Selvstendig kunne vurdere indikasjonene for bruk av ortoser og andre ortopediske hjelpemidler samt å ha god kunnskap om gjeldende regelverk for refusjon.
Selvstendig kunne vurdere hypermobilitet og bruke validerte skåringsverktøy.
Selvstendig kunne bruke validerte skåringsverktøy og skjema som målemetode i det kliniske arbeid med bevegelsesapparatet.
Ha kunnskap om indikasjoner for kirurgisk intervensjon ved tilstander i bevegelsesapparatet.
Ha god kunnskap om prinsipper for mobilisering ved bruddskader og postoperativ rehabilitering etter bruddskader.
Ha god kunnskap om prinsipper for kontrakturprofylakse.
Ha kjennskap til diagnostikk og behandling av heterotop ossifikasjon.
Selvstendig kunne diagnostisere tendinopatier, partielle senerupturer og fulltykkelsesrupturer klinisk og ved bruk av bildediagnostikk. Ha kunnskap om behandling av tendinopatier, partielle senerupturer og fulltykkelsesrupturer.
Under supervisjon kunne anvende ultralyd for diagnostikk og veiledede injeksjoner ved tilstander i bløtdeler og ledd.
Under supervisjon kunne utføre injeksjoner i ledd og bløtdeler.