Kunne bruke relevante kunnskapskilder innen egen spesialitet, og kjenne deres styrker og svakheter (kunnskapkilder).
Læringsmålet bygger videre på FKM LM-29: "Kunne følge anbefalt praksis for store pasientgrupper kandidaten møter i praksis gjennom å bruke gjeldende faglige retningslinjer og veileder, behandlingslinjer/pasientforløp og faglige prosedyrer (kunnskapskilder). "
Fysikalsk medisin og rehabilitering (FMR): I dette inngår selvstendig å kunne kritisk vurdere og bruke vitenskapelig dokumentasjon i klinisk arbeid.
Psykiatri (VOP): Spesialisten skal ha god kunnskap om hvordan innhente informasjon fra oppdaterte nasjonale og internasjonale guidelines og ha forståelse for hvordan dette anvendes i behandlingen av pasienter med psykiske lidelser.
Revmatologi (REV): Ha god kunnskap om nøkkelpublikasjoner som ligger til grunn for gjeldende klinisk praksis i diagnostikk og behandling av revmatiske sykdommer. Ha kunnskap om hvordan informasjon fra oppdaterte nasjonale og internasjonale guidelines innhentes og ha forståelse for hvordan dette anvendes i behandlingen av revmatologiske pasienter samt kjenne godt til nøkkelpublikasjoner som ligger til grunn for relevante guidelines.
Øre - nese - halssykdommer (ØNH): Ha kunnskap om hvordan innhente informasjon fra oppdaterte nasjonale og internasjonale guidelines og ha forståelse for hvordan dette anvendes i behandlingen av øre-nese-halspasienter. Kunne lese, forstå og evaluere kvaliteten av vitenskapelige artikler innen fagfeltet øre-nese-hals.
Selvstendig kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om behandlingsalternativer sammen med pasienten (samvalg).
Revmatologi (REV): Beherske medisinsk prioritering av pasienter ut fra medisinsk behov. Beherske prioritering av tiltak (diagnostikk og behandling) etter medisinsk alvorlighetsgrad i samvalg med pasienten. Beherske målstyrt behandling av hver enkelt artrittsykdom og i samvalg med pasienten fastsette behandlingsmål med relevante verktøy.
Selvstendig kunne formulere gode, søkbare spørsmål fra egen praksis, gjennomføre søk i relevante kilder, kritisk vurdere forskningsgrunnlaget ved hjelp av sjekkliste, og bruke konklusjonene til å forbedre egen praksis (kunnskapssirkelen).
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020