Ha kunnskap om og under supervisjon kunne innsette navlearteriekateter eller perifert arteriekateter.
Inkluderer:
redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
kunne under supervisjon anlegge perifert arteriekateter eller navlearteriekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell og kjenne prinsipper for plassering av kateterspiss
kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utføre perifert venekateter (long-line).
Inkluderer:
kjenne prinsipper for anlegging av perifert venekateter
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere navlevenekateter.
Inkluderer:
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk.
selvstendig kunne etablere navlevenekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell, kjenne prinsippene for perifer og sentral posisjon
kjenne til prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kjennskap til beinmargspunksjon og -biopsi og selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner. Under supervisjon kunne gjøre enklere bedømmelse av beinmargsutstryk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre lumbalpunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre venepunksjon for blodprøve på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere intravenøs og intraossøs tilgang på barn.
Inkluderer: o Selvstendig kunne legge venflon på barn i alle aldersgrupper. Selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner for intraossøs tilgang, kunne utføre intraossøs tilgang på pasient eller simuleringsmodell.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre måling av toppstrømshastighet (PEF) og spirometri og tolke resultatet av disse.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre urinmikroskopi.
Ha kunnskap om indikasjon for og under supervisjon kunne utføre leddpunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre og tolke elektrokardiogram (EKG), herunder gjenkjenne arytmier, ventrikkelhypertrofi og belastningstegn, beregne korrigert QT-tid.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anlegge ventrikkelsonde på barn.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling.
Inkluderer:
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for respiratorbehandling av nyfødte og større barn
kjenne basale prinsipper for respiratorinnstilling og styre initial respiratorbehandling
kjenne mulige komplikasjoner, forebygge og behandle disse
under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre intubasjon.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anvende behandling med svelgtube, bag/maske, kontinuerlig positivt luftveistrykk (CPAP), Bi-nivå positivt luftveistrykk (BiPAP) og High-flow.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne evakuere pneumothoraks på nyfødte.
Inkluderer:
selvstendig kunne evakuere en pneumothoraks i en akutt situasjon på pasient eller simuleringsmodell.
selvstendig kunne redegjøre for indikasjon og etablere pleuradrenasje på pasient eller simuleringsmodell.
kjenne prinsipper for stell og overvåking ved pleuradrenasje.
Gyldig til: 01. mars 2025
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre blærekateterisering og blærepunksjon på barn.
Gyldig fra: 01. mars 2025
Selvstendig kunne utføre blærekateterisering og ha kjennskap til blærepunksjon.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020