Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Affektive symptomer og bipolar lidelse Akutt pediatri Angstlidelser Behandling og psykososiale tiltak Depresjon Emosjonelle reaksjoner og adferdsforstyrrelser Ernæring Gastroenterologi og nefrologi Generell klinisk kompetanse Genetikk og metabolske sykdommer Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser Grunnleggende pediatri Hyperkinetiske forstyrrelse Intoksikasjoner Helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid Juridisk og faglig rammeverk Kardiologi Kommunikasjon og samhandling Ledelse Neonatalogi Nevrologi Nysyke pasienter med mistenkt psykose Psykisk utviklingshemming Psykose Rus og avhengighet Sosialpediatri Sped- og småbarnsforståelse 0-3 års alder Spesialisert undersøkelse og vurdering Spesifikk klinisk kompetanse Spesifikke utviklingsforstyrrelser Tvangslidelser Tics og Tourettes syndrom Ungdomsmedisin Utredning og behandling av pasienter innen området transkulturell psykiatri Voldsrisiko - farlighetsvurdering Vurdering av suicidfare
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med tilpasnings- og belastningsreaksjoner. Ha kunnskap om hvordan ulike typer belastninger påvirker barn og unge.
LIS skal selvstendig kunne vurdere og stabilisere barn og ungdom med akutte belastningsreaksjoner, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med somatoforme lidelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med spiseforstyrrelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
I læringsmålet ligger å kunne vurdere, følge og behandle den somatiske og psykiske helsetilstanden ved spiseforstyrrelser, samt vurdere indikasjon for spesialbehandling.
Ha god kunnskap om og kunne bidra med barne- og ungdomspsykiatrisk kompetanse i team rundt oppfølging av kronisk utmattelse, Myalgisk Encefalopati og lignende sykdommer.
I læringsmålet ligger også å kunne sikre pasientens samvalg.
Ha god kunnskap om utredning, diagnostisering og behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelser og faktorer som påvirker utvikling av disse.
Læringsmålet inkluderer kunnskap om personlighetsforstyrrelser hos ungdom i akutte kriser ved ustabil personlighetsforstyrrelse med suicidalitet og oppfølging over tid. I læringsmålet ligger også å kunne sikre pasientens samvalg.