Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Affektive symptomer og bipolar lidelse Akutt pediatri Angstlidelser Behandling og psykososiale tiltak Depresjon Emosjonelle reaksjoner og adferdsforstyrrelser Ernæring Gastroenterologi og nefrologi Generell klinisk kompetanse Genetikk og metabolske sykdommer Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser Grunnleggende pediatri Hyperkinetiske forstyrrelse Intoksikasjoner Helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid Juridisk og faglig rammeverk Kardiologi Kommunikasjon og samhandling Ledelse Neonatalogi Nevrologi Nysyke pasienter med mistenkt psykose Psykisk utviklingshemming Psykose Rus og avhengighet Sosialpediatri Sped- og småbarnsforståelse 0-3 års alder Spesialisert undersøkelse og vurdering Spesifikk klinisk kompetanse Spesifikke utviklingsforstyrrelser Tvangslidelser Tics og Tourettes syndrom Ungdomsmedisin Utredning og behandling av pasienter innen området transkulturell psykiatri Voldsrisiko - farlighetsvurdering Vurdering av suicidfare
Kunne gi kvalifisert kunnskapsbasert behandling, sikre pasientens samvalg og kunne arbeide selvstendig og systematisk med psykiske vansker hos barn og unge, og arbeide med deres familier.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid både i poliklinikk og i intensivbehandling/ miljøterapeutisk avdeling.
Ha god kunnskap om de vanligste psykiske lidelser hos voksne og beherske akuttvurdering av psykiske lidelser hos voksne.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid ved psykiatrisk avdeling eller DPS.
Ha kunnskap om barns utvikling:
- normal utvikling fra spedbarnsalder til ung voksen, utviklingsmessige milepæler og ulike aldersperspektiver
- barn og unges seksuelle utvikling og manifestasjoner, utviklingspsykopatologi og forhold av betydning for skjevutvikling
- psykososiale og miljømessige faktorer; risikofaktorer og beskyttende faktorer Ha kunnskap om at belastende livshendelser påvirker psyken og at disse kan være årsaken til symptomer på psykiske lidelser.
Selvstendig kunne møte alle pasienter og pårørende respektfullt og fordomsfritt, herunder tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger, skape god relasjon og etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.
Dette innebærer å:
- tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger
- håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende adferd
- etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19, FKM LM-23 og FKM LM-33.
Beherske motivasjonsfremmende arbeid både med pasient alene og sammen med pårørende.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19
Beherske fullstendig barne- og ungdomspsykiatrisk undersøkelse. Selvstendig kunne vurdere behov for supplerende undersøkelser og vurdere somatiske differensialdiagnoser.
Innebærer anamnese og psykiatrisk, funksjonsnevrologisk og somatisk status og dokumentasjon i journal. Lege i spesialisering skal beherske gjennomføring og sammenfatning av objektiv psykiatrisk vurdering og kunne videreformidle konklusjon og behandlingsplan.
Beherske dokumentasjon i journal på en korrekt, enkel og forståelig måte.
Dette læringsmålet kan ses i sammenheng med FKM LM-22