Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Affektive symptomer og bipolar lidelse Akutt pediatri Angstlidelser Behandling og psykososiale tiltak Depresjon Emosjonelle reaksjoner og adferdsforstyrrelser Ernæring Gastroenterologi og nefrologi Generell klinisk kompetanse Genetikk og metabolske sykdommer Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser Grunnleggende pediatri Hyperkinetiske forstyrrelse Intoksikasjoner Helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid Juridisk og faglig rammeverk Kardiologi Kommunikasjon og samhandling Ledelse Neonatalogi Nevrologi Nysyke pasienter med mistenkt psykose Psykisk utviklingshemming Psykose Rus og avhengighet Sosialpediatri Sped- og småbarnsforståelse 0-3 års alder Spesialisert undersøkelse og vurdering Spesifikk klinisk kompetanse Spesifikke utviklingsforstyrrelser Tvangslidelser Tics og Tourettes syndrom Ungdomsmedisin Utredning og behandling av pasienter innen området transkulturell psykiatri Voldsrisiko - farlighetsvurdering Vurdering av suicidfare
Ha god kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle erfaringer og andre livserfaringer påvirker forholdet.
Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.
Oppnåelse av læringsmålet forutsetter psykoterapiveiledning i relasjonell forståelse.
Ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individual-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder.
Beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk behandling og samtalebehandling av barn og ungdom med ulike problemstillinger over kortere og lengre tid og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen.
Læringsmålet oppnås gjennom behandling av barn og ungdom med psykoterapeutisk metode under psykoterapiveiledning.
Selvstendig kunne anvende elementer og intervensjoner i en anerkjent spesifikk psykoterapimetode.
Psykoterapiutdanning oppnås gjennom utdanning i 2 år i valgt metode og systematisk psykoterapiveiledning. Eksempler på aktuelle metoder er psykodynamisk orientert psykoterapi, kognitiv metode, familieterapi og gruppepsykoterapi.
Selvstendig kunne benytte psykoedukative metoder ved ulike tilstander overfor individuelle pasienter, pårørende og andre.
Ha god kunnskap om betydningen av utviklingsnivå, kognitiv funksjon og basale behov som trygg omsorgsbase, søvn og ernæring for utvikling av psykiske lidelser.
Læringsmålet kan oppnås gjennom klinisk tjeneste i barne- og ungdomspsykiatri og pediatri.
Ha kunnskap om betydningen av alder, kjønn, kultur og religiøs tilknytning for å kunne tilpasse behandling.
Ha kunnskap om familie- og nettverksarbeid. Beherske kartlegging av ressurser og bruk av disse.
Ha kunnskap om ambulante arbeidsmetoder, fordeler og utfordringer ved å arbeide med pasienter på andre arenaer.
Ambulerende arbeidsmetoder kan bl.a. omfatte tidlig intervensjon,hjemmebasert behandling, systematisk ambulant langtidsbehandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om medikamentell behandling av psykiske lidelser, herunder virkning, effekt, bivirkninger, interaksjoner, gjeldende retningslinjer og behandlingsmonitorering. Selvstendig kunne håndtere og utføre slik behandling, og i dette sikre pasientens samvalg.
Læringsmålet kan oppnås ved gjennomføring av emnekurs i psykofarmakologi og gjennom erfaring med psykofarmakologisk behandling under veiledning.
Ha god kunnskap om refusjonsregler. Kjenne regler for og iverksette søknad om refusjon for legemidler, næringsmidler og forbruksmateriell.