Selvstendig kunne gjennomføre vurdering og behandling av pasienter i akuttfase og videreformidle hypoteser og behov for oppfølging i en akuttsituasjon.
Beherske sammenfatning av innhentede opplysninger og undersøkelsesresultater og på grunnlag av dette kunne sette diagnose i henhold til gjeldende diagnosesystem inkludert multiaksial diagnostikk på alle seks akser.
Ha kunnskap om samspillvurdering mellom barn og foreldre/foresatte.
Læringsmålet kan oppnås ved observasjon av eller deltakelse i Sped- og småbarnsarbeide og i familiearbeid.
Ha kunnskap om observasjon av barn og unge på ulike arenaer som barnehage, skole og hjem.
Ha god kunnskap om den teoretiske bakgrunnen for observasjon på standardisert lekerom og tolkningsmåter. Selvstendig kunne gjennomføre lekeromsobservasjon.
Ha kunnskap om nevropsykologisk utredning og kunne anvende testresultatet som ledd i utredning, behandling og oppfølging. Kjenne til indikasjon for og vurdering av kognitive og nevropsykologiske tester.
Læringsmålet kan oppnås ved deltakelse på emnekurs i nevropsykiatri og ved klinisk erfaring som deltaker i utredning.
Ha kunnskap om de viktigste diagnostiske verktøy, deres oppbygning, psykometriske egenskaper og tolkningsmåter. Selvstendig kunne gjennomføre og tolke screeningsinstrumenter og diagnostisk intervju.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020