Beherske dokumentasjon i journal på en korrekt, enkel og forståelig måte.
Dette læringsmålet kan ses i sammenheng med FKM LM-22
Beherske fullstendig barne- og ungdomspsykiatrisk undersøkelse. Selvstendig kunne vurdere behov for supplerende undersøkelser og vurdere somatiske differensialdiagnoser.
Innebærer anamnese og psykiatrisk, funksjonsnevrologisk og somatisk status og dokumentasjon i journal. Lege i spesialisering skal beherske gjennomføring og sammenfatning av objektiv psykiatrisk vurdering og kunne videreformidle konklusjon og behandlingsplan.
Beherske motivasjonsfremmende arbeid både med pasient alene og sammen med pårørende.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19
Selvstendig kunne møte alle pasienter og pårørende respektfullt og fordomsfritt, herunder tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger, skape god relasjon og etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.
Dette innebærer å:
tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger
håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende adferd
etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19, FKM LM-23 og FKM LM-33.
Ha kunnskap om barns utvikling:
normal utvikling fra spedbarnsalder til ung voksen, utviklingsmessige milepæler og ulike aldersperspektiver
barn og unges seksuelle utvikling og manifestasjoner, utviklingspsykopatologi og forhold av betydning for skjevutvikling
psykososiale og miljømessige faktorer; risikofaktorer og beskyttende faktorer Ha kunnskap om at belastende livshendelser påvirker psyken og at disse kan være årsaken til symptomer på psykiske lidelser.
Ha god kunnskap om de vanligste psykiske lidelser hos voksne og beherske akuttvurdering av psykiske lidelser hos voksne.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid ved psykiatrisk avdeling eller DPS.
Kunne gi kvalifisert kunnskapsbasert behandling, sikre pasientens samvalg og kunne arbeide selvstendig og systematisk med psykiske vansker hos barn og unge, og arbeide med deres familier.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid både i poliklinikk og i intensivbehandling/ miljøterapeutisk avdeling.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020