Kunne gi kvalifisert kunnskapsbasert behandling, sikre pasientens samvalg og kunne arbeide selvstendig og systematisk med psykiske vansker hos barn og unge, og arbeide med deres familier.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid både i poliklinikk og i intensivbehandling/ miljøterapeutisk avdeling.
Ha god kunnskap om de vanligste psykiske lidelser hos voksne og beherske akuttvurdering av psykiske lidelser hos voksne.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid ved psykiatrisk avdeling eller DPS.
Ha kunnskap om barns utvikling:
normal utvikling fra spedbarnsalder til ung voksen, utviklingsmessige milepæler og ulike aldersperspektiver
barn og unges seksuelle utvikling og manifestasjoner, utviklingspsykopatologi og forhold av betydning for skjevutvikling
psykososiale og miljømessige faktorer; risikofaktorer og beskyttende faktorer Ha kunnskap om at belastende livshendelser påvirker psyken og at disse kan være årsaken til symptomer på psykiske lidelser.
Selvstendig kunne møte alle pasienter og pårørende respektfullt og fordomsfritt, herunder tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger, skape god relasjon og etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.
Dette innebærer å:
tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger
håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende adferd
etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19, FKM LM-23 og FKM LM-33.
Beherske motivasjonsfremmende arbeid både med pasient alene og sammen med pårørende.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19
Beherske fullstendig barne- og ungdomspsykiatrisk undersøkelse. Selvstendig kunne vurdere behov for supplerende undersøkelser og vurdere somatiske differensialdiagnoser.
Innebærer anamnese og psykiatrisk, funksjonsnevrologisk og somatisk status og dokumentasjon i journal. Lege i spesialisering skal beherske gjennomføring og sammenfatning av objektiv psykiatrisk vurdering og kunne videreformidle konklusjon og behandlingsplan.
Beherske dokumentasjon i journal på en korrekt, enkel og forståelig måte.
Dette læringsmålet kan ses i sammenheng med FKM LM-22
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med annen kulturell bakgrunn og psykiske lidelser. Ha kunnskap om hvordan kulturell bakgrunn kan påvirke og gi følger for samarbeid med pasient og pårørende.
Læringsmålet kan oppnås gjennom teoretisk undervisning og gjennom arbeidet med pasienter med forskjellig kulturell bakgrunn.
Ha god kunnskap om basale psykopatologiske fenomener og diagnostikk i 0-3 års alder. Ha kjennskap til forebygging av alvorlige forstyrrelser i foreldre-barnrelasjonen. Selvstendig kunne gi psykoedukasjon til familie og nettverk.
Læringsmålet kan oppnås gjennom deltakelse i arbeid med barn fra 0 - 3 år og deres foresatte.
Ha kunnskap om emosjonelle reaksjoner og adferd og sammenhengen mellom disse. Ha kunnskap om adferdsanalyse og tilgjengelige ikke-medikamentelle tiltak mot gjentatt og varig mønster av sosialt uakseptabel, aggressiv eller utfordrende oppførsel. Selvstendig kunne samarbeide med og gi råd til ansatte i barnevernsinstitusjoner.
Læringsmålet kan oppnås gjennom klinisk tjeneste i barne- og ungdomspsykiatri og gjennom samarbeid med barneverntjenesten
Selvstendig kunne gjennomføre vurdering av selvmordsfare og kunne håndtere selvmordsfare hos pasienter med ulike psykiske lidelser. Selvstendig kunne utføre kartlegging av selvmordsfare og kjenne til indikasjon for akutt innleggelse.
Læringsmålet kan oppnås gjennom kurs og drøfting av problemstillingene i klinisk praksis.
Ha kunnskap om kartleggingsverktøy og forståelse for voldsrisiko. Kunne bidra i vurdering av voldsrisiko hos pasienter.
Læringsmålet kan oppnås gjennom kurs og drøfting. Det vil være nyttig for LIS å få være med i vurdering av pasient.
Ha kunnskap om de viktigste diagnostiske verktøy, deres oppbygning, psykometriske egenskaper og tolkningsmåter. Selvstendig kunne gjennomføre og tolke screeningsinstrumenter og diagnostisk intervju.
Ha kunnskap om nevropsykologisk utredning og kunne anvende testresultatet som ledd i utredning, behandling og oppfølging. Kjenne til indikasjon for og vurdering av kognitive og nevropsykologiske tester.
Læringsmålet kan oppnås ved deltakelse på emnekurs i nevropsykiatri og ved klinisk erfaring som deltaker i utredning.
Ha god kunnskap om den teoretiske bakgrunnen for observasjon på standardisert lekerom og tolkningsmåter. Selvstendig kunne gjennomføre lekeromsobservasjon.
Ha kunnskap om observasjon av barn og unge på ulike arenaer som barnehage, skole og hjem.
Ha kunnskap om samspillvurdering mellom barn og foreldre/foresatte.
Læringsmålet kan oppnås ved observasjon av eller deltakelse i Sped- og småbarnsarbeide og i familiearbeid.
Beherske sammenfatning av innhentede opplysninger og undersøkelsesresultater og på grunnlag av dette kunne sette diagnose i henhold til gjeldende diagnosesystem inkludert multiaksial diagnostikk på alle seks akser.
Selvstendig kunne gjennomføre vurdering og behandling av pasienter i akuttfase og videreformidle hypoteser og behov for oppfølging i en akuttsituasjon.
Ha god kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle erfaringer og andre livserfaringer påvirker forholdet.
Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.
Oppnåelse av læringsmålet forutsetter psykoterapiveiledning i relasjonell forståelse.
Ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individual-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder.
Beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk behandling og samtalebehandling av barn og ungdom med ulike problemstillinger over kortere og lengre tid og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen.
Læringsmålet oppnås gjennom behandling av barn og ungdom med psykoterapeutisk metode under psykoterapiveiledning.
Selvstendig kunne anvende elementer og intervensjoner i en anerkjent spesifikk psykoterapimetode.
Psykoterapiutdanning oppnås gjennom utdanning i 2 år i valgt metode og systematisk psykoterapiveiledning. Eksempler på aktuelle metoder er psykodynamisk orientert psykoterapi, kognitiv metode, familieterapi og gruppepsykoterapi.
Selvstendig kunne benytte psykoedukative metoder ved ulike tilstander overfor individuelle pasienter, pårørende og andre.
Ha god kunnskap om betydningen av utviklingsnivå, kognitiv funksjon og basale behov som trygg omsorgsbase, søvn og ernæring for utvikling av psykiske lidelser.
Læringsmålet kan oppnås gjennom klinisk tjeneste i barne- og ungdomspsykiatri og pediatri.
Ha kunnskap om betydningen av alder, kjønn, kultur og religiøs tilknytning for å kunne tilpasse behandling.
Ha kunnskap om familie- og nettverksarbeid. Beherske kartlegging av ressurser og bruk av disse.
Ha kunnskap om ambulante arbeidsmetoder, fordeler og utfordringer ved å arbeide med pasienter på andre arenaer.
Ambulerende arbeidsmetoder kan bl.a. omfatte tidlig intervensjon,hjemmebasert behandling, systematisk ambulant langtidsbehandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om medikamentell behandling av psykiske lidelser, herunder virkning, effekt, bivirkninger, interaksjoner, gjeldende retningslinjer og behandlingsmonitorering. Selvstendig kunne håndtere og utføre slik behandling, og i dette sikre pasientens samvalg.
Læringsmålet kan oppnås ved gjennomføring av emnekurs i psykofarmakologi og gjennom erfaring med psykofarmakologisk behandling under veiledning.
Ha god kunnskap om refusjonsregler. Kjenne regler for og iverksette søknad om refusjon for legemidler, næringsmidler og forbruksmateriell.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle psykoselidelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Klinisk tjeneste med deltakelse i utredning og oppfølging av pasienter med psykose herunder også rusutløst psykose. Dette kan oppnås innen BUP, Psykiatri eller Rus- og avhengighetsmedisin.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle nysyke med mistenkt psykoselidelse, og i dette sikre pasientens samvalg.
Læringsmålet kan delvis oppnåes ved tjeneste i voksenpsykiatri, men kandidaten må ha erfaring fra BUP.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med affektive symptomer og mistenkt bipolar lidelse, og i dette sikre pasientens samvalg.
Klinisk tjeneste med deltagelse i utredning og oppfølging av pasienter med affektive symptomer, herunder affektive psykoser. Kunne vurdere komorbiditet og differensialdiagnostikk. Læringsmålet kan delvis oppnåes i tjeneste i voksenpsykiatri, men kandidaten må ha erfaring fra BUP.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med depresjon, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med angstlidelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med tvangslidelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med tilpasnings- og belastningsreaksjoner. Ha kunnskap om hvordan ulike typer belastninger påvirker barn og unge.
LIS skal selvstendig kunne vurdere og stabilisere barn og ungdom med akutte belastningsreaksjoner, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med somatoforme lidelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med spiseforstyrrelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
I læringsmålet ligger å kunne vurdere, følge og behandle den somatiske og psykiske helsetilstanden ved spiseforstyrrelser, samt vurdere indikasjon for spesialbehandling.
Ha god kunnskap om og kunne bidra med barne- og ungdomspsykiatrisk kompetanse i team rundt oppfølging av kronisk utmattelse, Myalgisk Encefalopati og lignende sykdommer.
I læringsmålet ligger også å kunne sikre pasientens samvalg.
Ha god kunnskap om utredning, diagnostisering og behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelser og faktorer som påvirker utvikling av disse.
Læringsmålet inkluderer kunnskap om personlighetsforstyrrelser hos ungdom i akutte kriser ved ustabil personlighetsforstyrrelse med suicidalitet og oppfølging over tid. I læringsmålet ligger også å kunne sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med hyperkinetiske forstyrrelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Selvstendig kunne utrede, diagnostisere og behandle pasienter med tics og Tourettes syndrom, og i dette sikre pasientens samvalg.
Ha god kunnskap om utredning, diagnostisering og tiltak for spesifikke utviklingsforstyrrelser, og i dette sikre pasientens samvalg.
Inkluderer vurderinger mht komorbiditet og differensialdiagnostikk.LIS skal kunne anbefale tiltak i samarbeid med førstelinjetjenesten.
Ha god kunnskap om utredning, diagnostisering og behandling av gjennomgripende utviklingsforstyrrelse hos barn og unge, og i dette sikre pasientens samvalg.
Læringsmålet inkluderer vurderinger mht komorbiditet og differensialdiagnostikk samt å kunne gi psykoedukasjon til pasient, pårørende og skole.
Ha kunnskap om psykisk utviklingshemming og hvordan det påvirker psykisk helse.
Læringsmålet inkluderer å ha kjennskap til sjeldne medfødte og ervervede sykdommer, samt kunne henvise til utredning og behandling. I læringsmålet ligger også å kunne sikre pasientens samvalg.
Ha kunnskap om utredning og behandling av pasienter med rus og avhengighet.
Læringsmålet inkluderer kunnskap om rusmidler:
utbredelse og bruk av rusmidler og legemidler
rusmidlenes virkemåte, farmakologi og interaksjoner (farmakodynamisk og farmakokinetisk)
effekten av rusmidler (toksikologi)- i ulike livsfaser - for foster- kvinne/mann- på kort og lang sikt
kjenne til kjennetegn ved rusmisbruk hos barn og ungdomI læringsmålet ligger også å sikre pasientens samvalg.
Ha kunnskap om relevante lover, forskrifter og retningslinjer.
Må ses i sammenheng med FKM LM 47. Innebærer å ha god kunnskap om og selvstendig kunne redegjøre for og effektuere tiltak etter gjeldende lovverk med hensyn til:
samtykkekompetanse
foreldrerett og daglig omsorg
barnevernsmelding
Ha kunnskap om relevante lover og forskrifter med hensyn til barn og unge, herunder:
Lov om psykisk helsevern
Lov om Pasient- og brukerrettigheter, herunder informert samtykke
Lov om barn og foreldre
relevante paragrafer i Lov om Barneverntjenester og Lov om sosiale tjenester
forskrifter med betydning for førerkort
nasjonale faglige retningslinjer
kjenne til Helsetilsynet og andre helsemyndigheter
organisering av helsevesen og sosialtjeneste
Selvstendig kunne vurdere og fatte vedtak for pasienter henvist til tvunget psykisk helsevern etter Lov om psykisk helsevern.
Gjelder Lov om psykisk helsevern kapittel 3 og 4 alle punkter, inkludert konvertering og bruk av nødrett. LIS skal kunne gi uttalelse til kontrollkommisjonen. Dette kan erfares både i BUP og Psykiatri, men kandidaten må ha erfaring også fra BUP. Dette læringsmålet kan ses i sammenheng med FKM LM-47
Ha kjennskap til sakkyndighetsarbeid etter ulike lovverk.
Ha innsikt i og kunne reflektere over spesifikke etiske problemstillinger og egen rolleforståelse og verdigrunnlag.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema etikk (LM 4) samt tema systemforståelse (LM 71 og 73)
Selvstendig kunne sammenfatte egne og andres undersøkelser samt øvrig informasjon for drøfting i team. Beherske samarbeid i tverrfaglig team med respekt for de øvrige medlemmers faglige og personlige ressurser og begrensninger. Selvstendig kunne bidra faglig ut fra egen ekspertise og gi råd om behandling.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-04, FKM LM-19, FKM LM-23, FKM LM-71 og FKM LM-73.
Selvstendig kunne samarbeide med andre instanser:
ha kunnskap om førstelinje, barnevern, politi og NAV, samt andre medisinske spesialiteter og tjenesteytere på ulike nivå
selvstendig kunne være igangsetter og pådriver i tverretatlig samarbeid rundt pasienter med behov for koordinerte tjeneste
beherske god kommunikasjon og samhandling i samarbeidsteam
ha kunnskap om konstruktiv konfliktløsning, internt og eksternt
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-04 og kan ses i sammenheng med FKM LM-23.
Ha god kunnskap om forebygging av psykisk lidelse hos barn og unge. Ha kunnskap om risikofaktorer og helsefremmende faktorer for barn og unges psykiske helse. Ha kunnskap om tilgjengelige psykososiale hjelpetiltak.
Selvstendig kunne innta en faglig og administrativ lederrolle i samarbeid om pasientbehandling.
Dette læringsmålet kan sees i sammenheng med FKM LM-71 og FKM LM-73
Selvstendig kunne vurdere rett til nødvendig helsehjelp, for døgnenhet og poliklinikk i henhold til prioriteringsforskriftene for psykisk helsevern. Kunne bidra faglig i prioritering av enhetens samlede ressurser og prioritering av egne ressurser.
Selvstendig kunne ta opp målrettet anamnese og gjennomføre klinisk undersøkelse. Kunne informere barnet og foreldrene om vurderingen av barnet og utrednings og behandlingsstrategier.
Læringsmålet oppnås gjennom tjeneste ved barneavdeling under veiledning.
Ha kunnskap om og selvstendig kunne utføre korrekt måling av vekt, lengde/høyde og hodeomkrets og beskrive avvik fra normal vekst.
Inkluderer å kjenne nasjonale og internasjonale vekstkurver og kunne bruke disse.
Selvstendig kunne måle blodtrykk på barn og ungdom og vurdere blodtrykket opp mot normalverdier for alder.
Ha kunnskap om og selvstendig kunne resuscitere etter gjeldende AHLR-algoritme.
Ha kunnskap om utredning og behandling av barn med ukompliserte infeksjonssykdommer.
Inkluderer:
kjenne de vanligste infeksjonsagens og deres vanlige resistensmønster under norske forhold, på bakgrunn av dette velge fornuftig antimikrobiell terapi
diagnostisere, behandle og overvåke de vanligste infeksjonssykdommer, herunder indikasjon for intravenøs antibiotikabehandling
kjenne prinsipper for isolasjon av pasienter med smittsomme sykdommer
vurdere indikasjon for utredning av residiverende infeksjoner
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne ivareta omsorg for kronisk syke barn og deres familie. Ha god kunnskap om hvordan kronisk sykdom påvirker psykososial utvikling og sikre at pasienten har god forståelse for sykdommens behandling og prognose. Ha god kunnskap om risiko for psykiske og sosiale problemer. Selvstendig kunne vurdere behov og iverksette relevant behandling for psykiske vansker hos det kronisk og /eller alvorlig syke barnet.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle akutt syke barn.
Ha kunnskap om ernæring og ernæringstilskudd og ha kunnskap om undervekt og adipositas.
Ha god kunnskap om utredning og behandling av barn med malabsorpsjon.
Inkluderer: Kjenne prinsipper for diettbehandling. Ha kunnskap om cøliaki herunder psykologiske implikasjoner.
Ha kunnskap om utredning og behandling av barn med gulping, oppkast og refluks.
Ha kunnskap om vurdering og behandling av barn med akutte og kroniske magesmerter.
Ha kunnskap om ulike avførings- og vannlatningsproblemer. Ha kjennskap til prinsippene for diagnostisering, utredning og behandling. Selvstendig kunne vurdere behov for tverrfaglig behandling og oppfølging.
Ha kunnskap om utredning og behandling av barn med genetiske sykdommer og kromosomfeil.
Læringsmålet inkluderer: -Ha kunnskap om metabolske sykdommer. -Kjenne de vanligst forekommende metabolske sykdommer. -Kjenne til innledende diagnostiske undersøkelser.-Ha kunnskap om henvisningsrutiner for genetisk veiledning og genetisk utredning. -Kjenne til Bioteknologiloven.
Ha kunnskap om indikasjon for utredning og behandling av barn og unge med brystsmerter, hjertebank, synkope og bilyder.
Ha kunnskap om den initiale behandlingen etter fødsel, herunder tildeling av Apgar score og nyfødtundersøkelse.
Kjenne til nasjonale retningslinjer for oppfølging av premature og syke nyfødte.
Ha kunnskap om utredning og behandling av barn med utviklingsavvik og forsinket psykomotorisk utvikling. Kjenne til aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder.
Ha kunnskap om utredning og behandling av barn med epilepsi.
Ha kunnskap om utreding og behandling av barn med hodepine.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne ivareta barn og ungdom utsatt for overgrep eller omsorgssvikt.
Læringsmålet inkluderer samarbeid med andre i spesialisthelsetjenesten, og andre instanser som Politi, Barnehus og Barnevern.
Ha kunnskap om barn utsatt for Factitious disorder by proxy (Münchhausen by proxy).
Ha god kunnskap om somatiske sykdommer og problemområder som er hyppige i, eller spesifikke for ungdomsårene.
Læringsmålet inkluderer pubertets- og vekstforstyrrelser, psykosomatiske lidelser, spiseforstyrrelser, rusproblematikk, seksualitet og prevensjon
Ha kunnskap om vurdering av og symptomatisk behandling ved akutte intoksikasjoner. Selvstendig kunne vurdere akutt intoksikasjon som differensialdiagnose ved ulike symptombilder hos barn og unge.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 22.06.2022