Kliniske læringsmål
Velg tema
Ha gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger for selvstendig å kunne delta aktivt i behandlingen av intensivpasienter i alle aldre, inkludert thorax- og nevrointensivpasienter, herunder beherske fortløpende diagnostiske overveielser.
Selvstendig kunne gjenkjenne tegn på begynnende organsvikt, triagere/risikovurdere og stille indikasjon for overvåkning og/eller behandling i intensivenhet, herunder kunne identifisere behov for høyere behandlingsnivå.
Selvstendig kunne ivareta god pasientbehandling gjennom et fullstendig intensivforløp, herunder beherske:
- multidisiplinært samarbeid med intensivsykepleiere og andre relevante spesialiteter
- kontinuerlig overvåkning av organfunksjon
- fortløpende vurdering av behandlingsplan ut fra klinisk respons, akutt- og kronisk komorbiditet
- god kommunikasjon med pasienter og pårørende
- forsvarlig dokumentasjon av behandlingsforløpet og sikkert mottak og utskrivning til annet behandlingsnivå
Med fortløpende vurdering av behandlingsplan menes å kunne gjøre prognostiske vurderinger ut fra den kliniske utviklingen og relevante undersøkelser, og ut fra dette kunne evaluere behandlings- og monitoreringsnivå, herunder om videre intensivbehandling er hensiktsmessig.
Selvstendig kunne ta beslutning om avslutning eller tilbakehold av behandling i et multidisiplinært samarbeid, basert på generelle og individuelle prognostiske faktorer, herunder beherske samarbeid om
- diskusjon rundt omsorg og behandling med pasient og pårørende
- planlegging og gjennomføring av palliativ behandling i intensivavdeling
- gjennomføring av ettersamtale med pårørende
Selvstendig kunne gjenkjenne, forebygge og behandle smerte og delirium under intensivbehandling, herunder:
- utforme en individuelt tilpasset plan for analgesi, sedasjon og profylakse mot delirium
- anvende skåringssystemer for smerte, sedasjonsdybde og delirium for løpende vurdering av behandlingsbehov
- planlegge og gjennomføre nedtrapping og forebygge, identifisere og behandle abstinens
Selvstendig kunne vurdere ernæringstilstand, og med hensyn til aktuell situasjon forordne en individuell ernæringsplan ved ulike intensivmedisinske tilstander, herunder:
- brannskader
- sepsis
- traumer
- organsvikt
- gastrointestinal dysfunksjon
- underernæring/feilernæring
- reernæringssyndrom
Selvstendig kunne vurdere risiko for og iverksette forebyggende og terapeutiske tiltak ved de vanligst forekommende komplikasjoner, herunder:
- tromboemboliske hendelser
- ventilatorassosiert lungeskade
- stressulcus
- nyresvikt
- nosokomial infeksjon
- obstipasjon/ventrikkelretensjon
- delirium
- trykksår/liggesår
- medikamentbivirkninger
Beherske relevante skåringssystemer for vurdering av intensivpasienter herunder
- prognostiske skåringssystem
- organsviktskår
- ressursbrukskår
Ha god kunnskap om betydningen av kardiovaskulær komorbiditet ved kritisk sykdom.
Eksempler på kardiovaskulær komorbiditet:
- diastolisk dysfunksjon
- systolisk dysfunksjon
- medfødt hjertefeil
- status etter kirurgisk korrigert medfødt hjertefeil
- iskemisk hjertesykdom
- klaffefeil
- arytmier
- pulmonal hypertensjon
- hypertensjon
- arteriosklerose
- hovedpulsåresykdom
Ha god kunnskap om og i samarbeid med andre spesialister beherske generell intensivbehandling ved sirkulasjonssvikt av ulike årsaker, herunder beherske intervensjon med:
- vasoaktiva
- inotropika
- antiarytmika
- elektrokonvertering
- ekstern pacing
- væske- og volumterapi
Læringsmålet inkluderer kunnskap om understøttende behandling ved sirkulasjonssvikt i forbindelse med cardiogent sjokk, forløp etter hjertestans, hypertensiv krise, taky- og bradyarytmier, iskemisk hjertesykdom, lungeembolisme, klaffefeil og kardiomyopati.
Ha god kunnskap om og beherske hemodynamisk monitorering med invasive og non-invasive metoder, herunder selvstendig kunne tolke målinger fra termodilusjonsteknikker.
Ha kunnskap om behandling med mekanisk sirkulasjonsstøtte og ekstrakorporal membran oksygenering.
Eksempler på mekanisk sirkulasjonsstøtte er bruk av impella og aortaballongpumpe. Læringsmålet kan blant annet oppnås ved sykehus som utfører thoraxkirurgi.
Ha kunnskap om monitorering og behandling av pasienter etter gjennomgått thoraxkirurgi.
Ha god kunnskap om og beherske generell intensivbehandling ved akutte luftveistilstander i samarbeid med tilgrensende spesialiteter, herunder:
- akutt forverring av kronisk lungesvikt; obstruktiv og restriktiv
- Øvre luftveisobstruksjon
- lungeødem
- pneumothorax
- akutt lungesviktsyndrom
- aspirasjon
- luftveisinfeksjoner
Ha gode kunnskaper om og selvstendig kunne gjennomføre respiratorbehandling, herunder:
- forberede og gjennomføre intubasjon i en intensivsetting
- velge respiratorinnstillinger på grunnlag av komorbiditet, aktuell situasjon og komplikasjonsrisiko
- fortløpende evaluere og endre respiratorbehandling på grunnlag av klinisk utvikling og prøvesvar
- planlegge og gjennomføre avvenning fra respirator
- forebygge mekanisk ventilasjonsskade og aspirasjon, samt gjenkjenne og behandle volu- og barotraumer
- håndtere inhalasjonsbehandling
- håndtere bruk av trachealkanyle
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere behandling med de ulike former for non-invasiv ventilasjonsstøtte.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre bronkoskopi av intubert pasient for sekretmobilisering og mikrobiologisk diagnostikk.
Ha god kunnskap om teknikk og utstyr for percutan tracheostomi og kunne utføre slik behandling under supervisjon.
Ha god kunnskap om renal fysiologi og biokjemi, inkludert væske-, elektrolytt- og syre-/baseforstyrrelser som er vanlige i intensivsammenheng.
Selvstendig kunne overvåke og iverksette tiltak ved sviktende nyrefunksjon, herunder:
- vurdere og monitorere nyrefunksjon på basis av kliniske og biokjemiske parametre
- identifisere og klassifisere begynnende og manifest nyresvikt i henhold til gjeldende internasjonalt anerkjente kriterier
- forebygge/redusere risiko for nyresvikt gjennom valg av medikamenter og væskebehandling
Ha god kunnskap om ulike teknikker og relevante modi for nyreerstattende behandling. Selvstendig kunne stille indikasjon for, iverksette, gjennomføre og avvikle kontinuerlig behandling, herunder tilpasse medikamentdosering.
Selvstendig kunne vurdere, monitorere og håndtere gastrointestinal funksjon hos intensivpasienten. Ha god kunnskap om og beherske intensivbehandling, herunder:
- akutt pancreatitt
- tarmperforasjon og peritonittilstand
- ileus
- gastrointestinale blødninger
- komplikasjoner ved abdominalkirurgi
- intraabdominal hypertensjon
- akutt abdomen hos immunsupprimerte
Ha god kunnskap om kronisk og akutt leversvikt. Beherske diagnostikk, overvåkning og iverksette behandling i samarbeid med tilgrensende spesialiteter, herunder ha god kunnskap om:
- encefalopati
- koagulasjonsforstyrrelser
- ledsagende nyresvikt
- kriterier for overføring til transplantasjonssenter
Ha god kunnskap om og beherske intensivbehandling av akutte nevrologiske og nevrokirurgiske tilstander, herunder
- koma
- epilepsi/kramper
- cerebralt ødem
- traumatisk hjerneskade
- cerebrovaskulære blødninger
- tromboemboliske tilstander
Ha kunnskap om og kjenne til monitorering av cerebralt perfusjonstrykk og tilstander med forhøyet intrakranielt trykk, herunder kunnskap om intrakraniell trykkmåling og ekstern ventrikkeldrenasje.
Viser til anbefalte prosedyrer: Behandling ved forhøyet intrakranielt trykk.
Ha god kunnskap om monitorering og behandling av pasienter som har gjennomgått nevrokirurgi, herunder:
- monitorering av cerebralt perfusjonstrykk
- behandling av forstyrrelser i elektrolytt og osmoregulering
- vurdering av nevrologisk funksjon
Læringsmålet må ses i sammenheng med LM ANE-077 om Anestesi ved nevrokirurgi.
Ha god kunnskap om håndtering av pasienter med akutte/subakutte nevromuskulære sykdommer. Beherske utredning og behandling av intensivrelaterte nevromuskulære tilstander, herunder Guillain Barré og intensivpasienter med polynevro- og myopati, i samarbeid med tilgrensende spesialiteter.
Ha god kunnskap om relevant fysiologi innen forstyrrelser i væske-/elektrolytt- og syre-/basebalansen, og beherske diagnostikk og behandling i samarbeid med tilgrensende spesialiteter av de vanligste tilstandene, herunder:
- metabolsk og respiratorisk acidose og alkalose
- kombinerte syre-/baseforstyrrelser
- hyper- og hyponatremi
- hyper- og hypokalemi
- magnesium-, kalsium- og fosfatforstyrrelser
Ha god kunnskap om og i samarbeid med tilgrensende spesialiteter beherske diagnostikk og behandling av metabolske og endokrine forstyrrelser ved kritisk sykdom og akutte tilstander, herunder:
- hypo- og hyperglykemi/diabetisk ketoacidose
- forstyrrelser i thyroideafunksjon
- forstyrrelser i binyrebarkfunksjon
Ha god kunnskap om relevant fysiologi, diagnostikk og behandling av akutt syke obstetriske pasienter. Selvstendig kunne håndtere behandling av de vanligst forekommende tilstander, i samarbeid med tilgrensende spesialiteter, herunder:
- pre-eklampsi
- HELLP-syndrom/DIC
- eklampsi
- postpartum blødning
- sepsis
- peripartumkardiomyopati/hjertesvikt
- akutt fettlever i svangerskapet
- fostervannsemboli
Ha god kunnskap om spesielle forhold knyttet til intensivbehandling av barn i ulike aldre. Selvstendig kunne starte opp behandling i samarbeid med tilgrensende spesialiteter, herunder kunne vurdere behov for overflytning til høyere behandlingsnivå.
Viser til anbefalte prosedyrer: Intensivbehandling av barn under 10 år.
Ha god kunnskap om etiologi, patofysiologi og retningslinjer for diagnostikk og medikamentell behandling ved alvorlig infeksjon og inflammasjon, herunder valg av antibiotika og resistensutvikling. I samarbeid med tilgrensende spesialiteter beherske diagnostikk, monitorering og intensivmedisinsk behandling, herunder:
- systemisk inflammasjon
- sepsis
- alvorlige infeksjonstilstander
Læringsmålet kan blant annet oppnås gjennom tjeneste ved intensivavsnitt på sykehus som har infeksjonsavdeling. LM må ses i sammenheng med LM ANE-020 om akuttbehandling ved alvorlig infeksjon.
Ha god kunnskap om ervervede og medfødte faktorer som påvirker koagulasjon hos kritisk syke pasienter. Selvstendig kunne håndtere koagulasjonsforstyrrelser i samarbeid med tilgrensende spesialiteter.
Eksempler på medfødte faktorer som påvirker koagulasjon hos kritisk syke pasienter:
- hemofili
- ervervet/medfødt trombosetendens
- malignitet
- infeksjon/inflammasjon
- organsvikt
- ernæringstilstand
- bruk av medikamenter
Ha god kunnskap om og kunne beherske behandlingen av akutte koagulasjonsforstyrrelser, herunder:
- disseminert intravaskulær koagulasjon (DIC)
- transfusjonsreaksjoner
- blødningssjokk og multitransfusjoner
- hemolyse
- heparinindusert trombocytopeni
Ha god kunnskap om organisering av organdonasjon, aktuelt lovverk og etiske betraktninger. Ha god kunnskap om medisinske og patofysiologiske forhold av betydning ved organdonasjon. I samarbeid med tilgrensende spesialiteter kunne ivareta:
- identifikasjon av potensiell donor
- diagnostikk av opphørt hjernesirkulasjon/klinisk hjernedød
- god kommunikasjon og samarbeid med pårørende, andre involverte spesialiteter og transplantasjonssenter
- organpreserverende behandling i påvente av donasjon
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM under temaene lovverk, etikk og kommunikasjon.