Kliniske læringsmål
Velg tema
Dette inkluderer god kunnskap om:
- hjerte-karsystemet og kardiovaskulær fysiologi
- respirasjonsorganet og respirasjonsfysiologi
- sentrale nervesystem, nerveplexus og perifere nervebaner
- nevromuskulær funksjon
- renal fysiologi, væske- og elektrolyttbalanse
- syre-/basebalanse
- hode, hals og luftveier
Ha god kunnskap om grunnleggende farmakokinetikk og -dynamikk, herunder forståelse for absorbsjon, distribusjon/redistribusjon, biotransformasjon, bruk av multikompartment modeller, dose-respons- forhold, egenskaper for reseptorbinding og basal gassfysiologi.
Dette inkluderer god kunnskap om farmakologi ved bruk av total intravenøs anestesi, gassanestesi, lokal-/regionalanestesi, samt kombinasjon av disse. Inkluderer også god kunnskap om bruk av minimum alveolær konsentrasjon (MAC) og bruk av lav flow ved gassanestesi.
Ha gode kunnskaper om farmakologiske egenskaper ved alle medikamenter som rutinemessig anvendes i det perioperative forløpet, herunder forventet virkning, bivirkninger, klinisk betydningsfulle interaksjoner og potensielle utilsiktede effekter.
Medikamenter som rutinemessig anvendes i det perioperative forløpet inkluderer;
- aktuelle inhalasjons-anestetika
- intravenøse anestesimiddel inkl. protokoller for total intravenøs anestesi.
- analgetika
- nevromuskulære blokkere med antagonister og cholinesterasehemmere
- lokalanestetika - vasopressorer
Ha god kunnskap om grunnleggende oppbygning og funksjon av anestesiapparat og ventilator. Kjenne rutiner for klargjøring og kontroll av anestesiapparatet. Selvstendig kunne ivareta pasientsikkerhet ved systemsvikt.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne bruke medisinskteknisk utstyr som rutinemessig anvendes i anestesiologisk og intensivmedisinsk praksis, herunder:
- aktuelle respiratorer og utstyr til non-invasiv respirasjonsstøtte
- laryngoskop
- bronkoskop og videolaryngoskop
- blodtrykksapparatur, EKG, noninvasivt og invasivt hemodynamisk monitoreringsutstyr
- kapnograf og pulsoksimeter
- nervestimulator
- defibrillator og ekstern pacemaker
- infusjonspumper, pasientkontrollerte infusjonspumper
- utstyr for væske/blodvarming
- ultralydapparat
- utstyr for nyreerstattende behandling
- utstyr for hypo/hypertermibehandling
Inkluderer:
- god kunnskap om tekniske prinsipper for bruk av de ulike typene medisinskteknisk utstyr.
- beherske bruk av det aktuelle tekniske utstyret som finnes ved utdanningsstedet.
- kunnskap om sikker bruk, samt vanlige feil og mangler, herunder kunnskap om rutiner for feilsøking og håndtering ved utstyrsvikt, der dette er aktuelt.
- god kunnskap om faktorer som påvirker målesikkerheten for monitoreringsutstyr og kunne ta dette til følge i tolkningen.
Ha god kunnskap om basalt strålevern ved bruk av radiologisk utstyr.
Selvstendig kunne ivareta stabiliserende akuttbehandling ved akutte cerebrale tilstander, herunder:
- endret bevissthetsnivå
- cerebrovaskulære tilstander
- epilepsi
Ha god kunnskap om indremedisinsk diagnostikk og behandling ved de vanligste akutte kardiologiske tilstander, herunder:
- akutt koronarsyndrom
- arytmier
- hypertensive kriser
- aortadisseksjon
- akutt dekompensert hjertesvikt
Selvstendig kunne ivareta stabiliserende akuttbehandling.
Ha god kunnskap om indremedisinsk diagnostikk og behandling ved de vanligste akutte respirasjonstilstander, herunder:
- akutt respirasjonssvikt
- obstruktive luftveistilstander
- lungeembolisme
Selvstendig kunne ivareta stabiliserende akuttbehandling.
Ha god kunnskap om indremedisinsk diagnostikk og behandling ved de vanligste akutte nefrologiske og endokrinologiske tilstander herunder:
- akutt nyresvikt
- forstyrrelser i væske-/elektrolytt og syre-/basebalansen
- hyper- og hypoglykemi
- thyrotoxisk krise
Selvstendig kunne ivareta stabiliserende akuttbehandling.
Ha god kunnskap om indremedisinsk diagnostikk og behandling ved de vanligste gastroenterologiske tilstander, herunder:
- blødninger fra GI-traktus
- akutt leversvikt
- akutt pancreatitt
- akutt abdomen
Selvstendig kunne ivareta stabiliserende akuttbehandling.
Selvstendig kunne håndtere akuttbehandling av allergiske reaksjoner. Ha god kunnskap om rutiner for prøvetaking ved anafylaksiutredning.
Ha god kunnskap om kroniske tilstander hos voksne og barn som har betydning for spesialiteten anestesiologi, herunder:
- kronisk obstruktive og restriktive lungelidelser
- pulmonal hypertensjon
- kronisk hjertesvikt inkludert klaffelidelser
- koronarsykdom
- koagulopatier/trombofili
- cerebrovaskulær sykdom
- nevromuskulære lidelser
- epilepsi
- kronisk mage- og tarmsykdom
- leversvikt
- nyresvikt
- diabetes mellitus
- binyrebarksvikt
- thyreoideadysfunksjon
- sykelig overvekt
- posttransplantasjonsmedisin
Selvstendig kunne ivareta behandling av kroniske tilstander ved anestesi og interkurrent akutt sykdom.
Selvstendig kunne identifisere behov for endret behandling og gjennomføre dette i samråd med aktuelle spesialiteter.
Læringsmålet inkluderer blant annet gode kunnskaper om patofysiologi, forventet sykdomsprogresjon, komorbiditet og medisinering ved de vanligste kroniske tilstander. Læringsmålet inkluderer også forståelse for og betydningen av disse faktorene ved anestesipåvirkning og for forventet forløp og prognose ved kritisk sykdom. Den forventede kunnskapen vil kunne oppnås gjennom praktisk erfaring med pasientgruppen og grunnleggende ferdigheter i medisinsk diagnostikk og behandling, blant annet gjennom indremedisinsk tjeneste, intensivtjeneste og øvrig tjeneste som også vil omfatte akuttmedisin.
Ha god kunnskap om nytte og begrensninger av ulike diagnostiske undersøkelser, herunder:
- ekkokardiografi
- arbeids-EKG
- koronar angiografi
- spirometri
- blodgassanalyse
- måling av gassdiffusjon.
Selvstendig kunne nyttiggjøre seg av informasjonen i anestesiologiske vurderinger.
Ha god kunnskap om temporær og permanent pacemaker og implanterbar hjertestarter (ICD), herunder spesielle hensyn i forhold til anestesi/operasjon, inkludert inaktivering med magnet.
Selvstendig kunne utføre ekstern pacing ved bradyarytmier.
Selvstendig kunne håndtere pasienter med alvorlig infeksjon ut fra gjeldende retningslinjer, herunder beherske mikrobiologisk prøvetaking før oppstart av antibiotikabehandling og kunne koordinere kirurgisk og/eller radiologisk intervensjon der dette er nødvendig for infeksjonskontroll.
Læringsmålet inkluderer å ha god kunnskap om indremedisinsk diagnostikk og behandling ved de vanligste infeksjonstilstander, herunder; alvorlige øvre og nedre luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjoner, abdominale infeksjoner. meningitt, septisk artritt og nekrotiserende fascitt.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle akutte intoksikasjoner i samarbeid med aktuelle spesialiteter, herunder ha god kunnskap om:
- klinisk presentasjon og farmakologi for de vanligste brukte rusmiddel og stoffer assosierte med aksidentell og voluntær intoksikasjon
- akuttbehandling inklusive bruk av antidoter, medisinsk kull, brekkmiddel og ventrikkelskylling
- giftinformasjonstjenesten i Norge
Læringsmålet inkluderer å ha kunnskap om bruk av antidotbehandling ved de vanligst forekommende intoksikasjoner der antidot er tilgjengelig, herunder; metanol, etylenglykol, paracetamol, digitalis, acetylsalisylsyre, opioider, benzodiazepiner, jern, huggormbitt.
Beherske grunnleggende stabiliserende akuttbehandling av barn i alle aldre, inntil transport til høyere behandlingsnivå er mulig, herunder ha god kunnskap om:
- spesielle fysiologiske og anatomiske forhold
- vurdering av alvorlighetsgrad ut fra klinisk undersøkelse, vitalparametere og etablerte skåringssystem
- bruk av aldersjusterte referanseverdier
- spesielle farmakologiske hensyn
- spesielle forhold ved organstøttende behandling, herunder mekanisk ventilasjon, sirkulasjonsstøtte, blod- og væskebehandling
Ha kunnskap om stabilisering av vitale funksjoner hos premature og fullbårne nyfødte, og kunne utføre slik behandling under supervisjon/ i samråd med pediater, herunder:
- vurdering av barnets tilstand, inkludert Apgar-score
- overvåkning av vitale funksjoner
- kuvøsebehandling
- etablering og vedlikehold av non-invasiv og invasiv ventilasjonsstøtte ved respirasjonssvikt
- anleggelse av navlevenekateter
- initialbehandling av neonatal hypoglykemi, infeksjon, abstinens og kramper i samråd med pediater
- prostaglandinbehandling ved mistanke om hjertefeil
Læringsmålet inkluderer å ha kunnskap og ferdigheter som gjør en i stand til å ivareta akutt stabiliserende behandling inntil overflytting til høyere behandlingsnivå.
Ha god kunnskap om bruk av ultralyd i anestesiologisk praksis, herunder:
- grunnleggende fysiske prinsipper
- ultralydapparatets funksjoner og viktigste innstillinger
- vurdering av bildekvalitet
- begrensninger i egen tolkningsevne og hvordan dette påvirker diagnostisk bruk
Selvstendig kunne utføre en orienterende ultralydundersøkelse av lunger/thorax for påvisning av pneumothorax, pleuraeffusjon og konsolidert lungevev/atelektaser. Ha god kunnskap om indikasjon og metode for ultralydveiledet pleuradrenasje, samt kunne utføre slik behandling under supervisjon.
Selvstendig kunne utføre en fokusorientert ultralydundersøkelse av hjertet, aorta og store kar, herunder:
- å visuelt bedømme pumpefunksjon
- kunne prinsipp om bruk av fargedoppler, herunder påvisning av klaffelekkasjer
- å måle diameter av aorta og se etter aortadisseksjon
- å påvise perikardvæske og tegn til hjertetamponade
- å gjenkjenne akutt belastning av høyre hjertehalvdel, herunder ved stor lungeemboli
- bruk av hjerteultralyd i vurdering av hemodynamikk under resuscitering
- være bevisst begrensinger, feilkilder og fallgruver som ligger i bruk av hjerteultralydmetoden
Kunnskapsnivå forventes tilsvarende etablerte protokoller for fokusorientert ultralyd av hjertet f.eks. FATE.
Ha god kunnskap om indikasjoner for bruk av abdominal ultralyd i anestesiologisk praksis, herunder selvstendig kunne undersøke for fri væske i buk.
Med de ulike typer sjokk menes:
- hypovolemt
- cardiogent
- obstruktivt
- distributivt, inkl. septisk, anafylaktisk og nevrogent sjokk
Ha god kunnskap om væskebehandling, herunder:
- valg av væske for transfusjon; indikasjoner, kontraindikasjoner og forsiktighetsregler
- metoder for å estimere væskerespons
- monitorering
Ha god kunnskap om patofysiologi ved store blødninger og bruk av blodkomponenter. Beherske behandling av store blødninger/blødningssjokk, herunder beherske:
- etablering av høy-flow intravenøse tilganger og hemodynamisk monitorering
- indikasjonsstilling for og gjennomføring av blodtransfusjon inkludert akutt blødningsprotokoll
- påvisning og håndtering av de vanligste transfusjonsreaksjoner
- behandling av hereditære og ervervede koagulasjonsforstyrrelser ved blødning
- algoritme for reversering av de vanlige antikoagulantia ved akutt blødning
- fortløpende vurdering av koagulasjonen
Følgende punkter skal beherskes i samarbeid med transfusjonsmedisiner og/eller hematolog:
- påvisning og håndtering av de vanligste transfusjonsreaksjoner
- behandling av hereditære og ervervede koagulasjonsforstyrrelser ved blødning
- fortløpende vurdering av koagulasjonen
Beherske anleggelse av vaskulær tilgang med ultralydveiledet punksjon og innføring av kateter med Seldingers teknikk. Ha kunnskap om anatomi og prinsipper for blind teknikk. Ha god kunnskap om indikasjon, praktisk bruk av kateter, og håndtering av de vanligste komplikasjoner. Selvstendig kunne anlegge sentralt venekateter, dialysekateter (tunnelert og utunnelert), peripherally inserted central catether-kateter (PICC) og arterietilgang for invasiv blodtrykksmåling og transpulmonal termodilusjon.
Med «blind teknikk" menes venepunksjon uten bruk av ultralyd. Viser til anbefalte prosedyrer: Sentralvenøs tilgang.
Ha god kunnskap om sterilitet ved invasive prosedyrer, herunder steril håndvask, oppakking av utstyr, samt steril vask og dekning av operasjonsfelt og aktuelt MTU.
Ha god kunnskap om indikasjoner for implantasjon og fjerning av langtidskatetre/veneporter, og ha kjennskap til prosedyrer for oppfølging og praktisk bruk.