Kliniske læringsmål
Velg tema
Selvstendig kunne utvikle og fortløpende evaluere evidensbasert anestesiologisk praksis, herunder beherske:
- systematisk evaluering/ kvalitetskontroll av klinisk praksis
- systematisk innhenting og vurdering av vitenskapelig litteratur for å løse en spesifikk klinisk problemstilling
- vurdering av fordeler og ulemper ved innføring av nye metoder i klinisk praksis ut fra medisinske, etiske, lovmessige og økonomiske forhold
Læringsmålet kan blant annet oppnås gjennom utførelse av et kvalitetsforbedringsprosjekt eller revisjon av en medisinsk prosedyre.
Selvstendig kunne identifisere utdanningsbehov og undervise andre etter moderne undervisningsprinsipp relevant for medisinsk praksis, herunder selvstendig kunne:
- gi en ryddig og tydelig fremstilling av et tema etter litteraturgjennomgang/review
- legge frem og kritisk evaluere en kasus-rapport
- legge frem og kritisk evaluere resultater fra en forskningsstudie
- fasilitere en enkel medisinsk simulering
Beherske dynamisk situasjonsforståelse for akutt-, operasjons- og intensivforløp. Selvstendig kunne ta velfunderte valg ut fra erfaringsbaserte antagelser, både i normalsituasjon og ved tidspress/krisesituasjon, herunder beherske effektiv teamledelse slik at tilgjengelige ressurser utnyttes optimalt. Selvstendig kunne lede en gjennomgang/debriefing etter en alvorlig hendelse.