Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
Ha kjennskap til allmennmedisinsk forskning, og kjenne til historisk bakgrunn og den faglige forankringen for allmennmedisinen og den personlige legen.
Selvstendig kunne tilegne seg evidensbasert kunnskap og fortolke den kritisk i relasjon til den allmennmedisinske hverdagen, og kunne benytte kunnskapen i faglige beslutninger og i veiledning av pasienter og kolleger.
Må ses i sammenheng med FKM LM 22,23,32 og 34.
Ha kjennskap til særtrekk ved allmennmedisin og utfordringer ved legearbeid i uselekterte populasjoner.
Ha god kunnskap om forekomst av symptomer og sykdommer i en uselektert populasjon.
Må ses i sammenheng med FKM LM 20 og 23. Læringsmålet innebærer også å kunne veilede og undervise andre.
Ha kjennskap til hvordan faktorer i pasientens erfaringsbakgrunn, arbeidslivstilknytning og sosiale miljø og forutsetninger kan virke inn på sykdom og mestringsevne, og selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med hver enkelt pasient.
Selvstendig kunne tilegne seg relevant kunnskap om lokalsamfunnet.
Selvstendig kunne bruke tid og gjentatte konsultasjoner som virkemiddel i diagnostikk og behandling.
Selvstendig kunne inngå i en varig og forpliktende profesjonell relasjon til pasienten.
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problem.
Selvstendig kunne tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasient.
Selvstendig kunne bidra til økt mestring hos pasienten og til lindring av pasientens plager.
Selvstendig kunne yte adekvate primærhelsetjenester til pasientpopulasjonen gjennom hele livsløpet.
Selvstendig kunne veilede og motivere pasienter for helsefremmende endringer i forhold til levevaner eller behandling på en måte som fremmer autonomi og mestring.
Ha kunnskap om betydningen av individuelle forskjeller i legesøkningsatferd og hvilke implikasjoner det har for fortolkning av symptomer, samt selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med den enkelte pasient.
Selvstendig kunne gjennomføre trinnvis utredning med tilpasset bruk av ressurser.
Selvstendig kunne prioritere forskjellige allmennmedisinske oppgaver og tiltak og være fleksibel i sin tilnærming til problemstillinger.
Selvstendig kunne bruke tilgjengelig tid og ressurser på en effektiv måte.
Selvstendig kunne reflektere over, tolerere og håndtere usikkerhet i diagnostikk og behandling.
Må ses i sammenheng med FKM LM 21
Selvstendig kunne bidra til aksept for usikkerhet hos pasienter og pårørende.
Ha utviklet god kompetanse i selvstendig problemløsning og beslutningstaking.
Selvstendig kunne improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner.
Kjenne til og selvstendig kunne bruke relevante allmennmedisinske kunnskapskilder, retningslinjer og beslutningsstøtteverktøy
Læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM 34 med følgende utdypende tekst: Kjenne til og selvstendig kunne bruke relevante allmennmedisinske kunnskapskilder og retningslinjer.