Selvstendig kunne bruke tid og gjentatte konsultasjoner som virkemiddel i diagnostikk og behandling.
Selvstendig kunne tilegne seg relevant kunnskap om lokalsamfunnet.
Ha god kunnskap om forekomst av symptomer og sykdommer i en uselektert populasjon.
Må ses i sammenheng med FKM LM 20 og 23. Læringsmålet innebærer også å kunne veilede og undervise andre.
Ha kjennskap til særtrekk ved allmennmedisin og utfordringer ved legearbeid i uselekterte populasjoner.
Selvstendig kunne tilegne seg evidensbasert kunnskap og fortolke den kritisk i relasjon til den allmennmedisinske hverdagen, og kunne benytte kunnskapen i faglige beslutninger og i veiledning av pasienter og kolleger.
Må ses i sammenheng med FKM LM 22,23,32 og 34.
Ha kjennskap til allmennmedisinsk forskning, og kjenne til historisk bakgrunn og den faglige forankringen for allmennmedisinen og den personlige legen.
Ha kjennskap til hvordan faktorer i pasientens erfaringsbakgrunn, arbeidslivstilknytning og sosiale miljø og forutsetninger kan virke inn på sykdom og mestringsevne, og selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med hver enkelt pasient.
Kjenne til og selvstendig kunne bruke relevante allmennmedisinske kunnskapskilder, retningslinjer og beslutningsstøtteverktøy
Læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM 34 med følgende utdypende tekst: Kjenne til og selvstendig kunne bruke relevante allmennmedisinske kunnskapskilder og retningslinjer.
Selvstendig kunne improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner.
Ha utviklet god kompetanse i selvstendig problemløsning og beslutningstaking.
Selvstendig kunne bidra til aksept for usikkerhet hos pasienter og pårørende.
Selvstendig kunne reflektere over, tolerere og håndtere usikkerhet i diagnostikk og behandling.
Må ses i sammenheng med FKM LM 21
Selvstendig kunne bruke tilgjengelig tid og ressurser på en effektiv måte.
Selvstendig kunne prioritere forskjellige allmennmedisinske oppgaver og tiltak og være fleksibel i sin tilnærming til problemstillinger.
Selvstendig kunne gjennomføre trinnvis utredning med tilpasset bruk av ressurser.
Ha kunnskap om betydningen av individuelle forskjeller i legesøkningsatferd og hvilke implikasjoner det har for fortolkning av symptomer, samt selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med den enkelte pasient.
Selvstendig kunne veilede og motivere pasienter for helsefremmende endringer i forhold til levevaner eller behandling på en måte som fremmer autonomi og mestring.
Selvstendig kunne yte adekvate primærhelsetjenester til pasientpopulasjonen gjennom hele livsløpet.
Selvstendig kunne bidra til økt mestring hos pasienten og til lindring av pasientens plager.
Selvstendig kunne tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasient.
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problem.
Selvstendig kunne inngå i en varig og forpliktende profesjonell relasjon til pasienten.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020