Læringsmål for akutt- og mottaksmedisin
Velg tema
- Alt Akutt syke og skadde barn CBRNE Etikk Generelle kliniske læringsmål Gynekologi Kirurgi Kirurgiske og ortopediske prosedyrer Klinisk toksikologi Klinisk ledelse og triage i akuttmottak Luftveishåndtering og ventilasjon hos kritisk syke pasienter Nevrologi Ortopedi Rus, abstinens, psykiatri og utagerende atferd Syre-/base- og elektrolyttforstyrrelser Termiske og kjemiske skader Traumepasienter Ultralydundersøkelse og annen bildediagnostikk Øyesykdommer Øye/Øre-nese-hals
Ha god kunnskap om og vurderingskompetanse ved ulike syre-/base- og elektrolyttforstyrrelser. Beherske beregninger av «osmolalt gap» og «anion gap» i utredningen av metabolsk acidose av ukjent årsak.
Selvstendig kunne differensiere mellom akutte og kroniske dysnatremier og forestå deres behandling.
Beherske urinanalyser («spot-urin») av elektrolytter i diagnostikken. Ha god kunnskap om hvordan forstyrrelser i natriumbalansen og osmolalitet henger sammen.