Søk om autorisasjon som provisorfarmasøyt (master) – utdannet i EU/EØS
Du må legge ved disse dokumentene når du søker
- Diplom/Vitnemål/Degree Certificate
Dersom du er uteksaminert, men fortsatt ikke har fått utstedt diplom eller vitnemål, må du legge ved en formell bekreftelse på oppnådd grad (Degree Certificate) - Karakterutskrift/Emneoversikt
- Bekreftelse på at din utdanning er i overensstemmelse med minstekravene fastsatt i EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv. En slik bekreftelse omtales i flere land som Certificate of conformity (konformitetserklæring). Bekreftelsen skal utstedes av den kompetente godkjenningsmyndigheten i ditt utdanningsland og bes utstedt på engelsk.
og
Bekreftelse på din yrkesstatus (rett til yrket) i ditt utdanningsland og eventuelle andre EØS-land. En slik bekreftelse omtales i flere land som en Certificate of current professional status (CCPS) eller Certificate of good standing. Bekreftelsen skal utstedes av den kompetente godkjenningsmyndigheten i ditt utdanningsland og annet land der du eventuelt har utøvet yrket. Bekreftelsen bes utstedt på engelsk og kan ikke være eldre enn 3 måneder på det tidspunktet dokumentet sendes til Helsedirektoratet
Du må selv sette deg inn i hvilke dokumenter som skal vedlegges søknaden.
Vær oppmerksom på at utstedelse av enkelte dokumenter i noen land kan kreve fysisk oppmøte hos kompetente myndighet. Som søker er du ansvarlig for å skaffe nødvendig dokumentasjon. Oversikt over kompetente myndigheter i de europeiske landene finner du her: Regulated Profession Database (europa.eu)
Unntak for enkelte land
Dersom du har utdanning fra ett av landene i Norden, behøver du ikke dokumentere en slik bekreftelse.
Dersom du har yrkesrett i ett av landene i Norden, men har utdanning fra et EØS land utenfor Norden, må bekreftelse fra utdanningslandet dokumenteres.
Eventuell tilleggsdokumentasjon:
- Du bør legge ved autorisasjon (godkjenning som viser at du har rett til å utøve yrket) fra utdanningslandet og/eller et annet land dersom du har det.
- Det samme gjelder dokumentasjon i form av attest som viser til relevant arbeidserfaring etter avsluttet utdanning. Attesten må inneholde opplysninger om type stilling og arbeid. Videre må attesten:
- Være utstedt på dokument med arbeidsstedets brevhode og/eller stempel
- Være signert av leder ved arbeidsted, for eksempel avdelingsleder. Leders navn og stilling må være maskinskrevet i tillegg til signatur.
- Inneholde arbeidsstedets kontaktinformasjon
Slik må dokumentene dine være
- Alle dokumenter må være skannet kopi av originaldokumentet i PDF-format. Dersom originaldokumentene er i farge, må de skannede kopiene som vedlegges søknaden også være i farge. Bilder av dokumenter godkjennes ikke
- Hvis et originaldokument har flere sider, må alle skannede sider samles i ett dokument, i riktig rekkefølge
- Rotér alle sider riktig vei
- Alle originaldokumenter som ikke er på norsk, svensk, dansk eller engelsk må oversettes til ett av disse språkene av autorisert translatør. Oversettelsen skal legges i samme fil som originaldokumentet.
Forsøk på å oppnå godkjenning ved hjelp av falske dokumenter vil bli politianmeldt.
NB! Utdanningsdokumenter (diplom/vitnemål og karakterutskrift/transcript/diploma supplement) behøver ikke oversettes, det er tilstrekkelig med originaldokumentet. Dersom det er behov kan Helsedirektoratet etterspørre oversatte utdanningsdokumenter.
Du søker i Altinn
NB! Søkere uten norsk fødselsnummer eller D-nummer må bruke alternativ innlogging i Altinn.
Du må i søknaden legge ved en skannet kopi av pass eller europeisk ID-kort.
Fornavn og etternavn i søknadsskjemaet må samsvare med pass/ID-kort og skrives i samme rekkefølge.
Brukerveiledning Altinn – Søknad om autorisasjon og lisens (PDF)
Gebyr betaler du sammen med søknaden
Du må betale et saksbehandlingsgebyr på NOK 1.665,-
Gebyret betaler du i Altinn når du registrerer søknad.
Saksbehandlingstid er 3 måneder
Saksbehandlingstid vil bli forlenget hvis søknaden mangler nødvendig dokumentasjon.