Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden for søknad om autorisasjon avhenger av utdanningen din og landet du er utdannet i.
Søknader blir behandlet etter rekkefølgen de ble innsendt. Vi prioriterer ikke søknaden din selv om du har søkt UDI om visum eller av andre årsaker.
Hvis søknaden din er mangelfull, vil saksbehandlingstiden bli forlenget tilsvarende tiden som går fra vi varsler deg om dette til vi mottar dokumentasjonen vi ber om.
Saksbehandlingstiden regnes ikke fra dato til dato, men beregnes ut fra hvor mange dager det er i de ulike månedene.
Saksbehandlingstid for søkere med utdanning fra:
- Norge (gjelder kun grunnutdanning i et av de regulerte helsefaglige yrkene): 3 måneder
- Norge via innmeldingsliste fra utdanningsstedet eller fylkeskommunen: Får svar automatisk og umiddelbart
- EU/EØS: 3 måneder. (Dersom søknaden er mangelfull, kan behandlingstiden bli lengre.)
- utenfor EU/EØS: 11 måneder
- Storbritannia: 3 måneder
Hvis du har utdanning fra flere land, vil saksbehandlingstiden settes på bakgrunn av landet du har din hovedutdanning fra.
Har du arbeidet i et annet EØS land med full yrkesrett i minst 3 år, ber vi om du sender informasjon om dette til godkjenning@helsedir.no.
Saksbehandlingstid for søknad om:
- fagområdelisens: 4 måneder
- CCPS: 6 uker
- lisens for helsepersonell over 80 år: 8 uker
- studentlisens: 3 måneder
- gjenoppretting godkjenning i HPR: 8 uker
- tilleggskompetanse fysioterapeut: 8 uker
- autorisasjon etter gjennomført prøveperiode for EØS utdannede og kompletterende utdanning for tannlege og sykepleier: 3 måneder
- fritak fra tilleggskrav: 6 måneder
- forlengelse av frist for å gjennomføre tilleggskrav: 3 måneder
Vi prioriterer søkere som har fått informasjon om å gjennomføre tilleggskrav for å oppnå autorisasjon, og som dokumenterer å ha gjennomført disse innen 3-årsfristen. Søknader behandles forløpende og innen 3 måneder.
Bekreftelse på mottatt søknad
Når du sender søknaden, får du en bekreftelse i Altinn på at Helsedirektoratet har mottatt den. Deretter gjelder gitte saksbehandlingstider.
All saksbehandling skjer skriftlig. Henvendelser per telefon eller e-post vil ikke føre til raskere saksbehandling. Henvendelser som har til hensikt å følge opp en søknad uten å gi nye opplysninger før saksbehandlingstiden er gått ut, vil ikke bli besvart. Årsaken er at vi ønsker å behandle søknader så effektivt som mulig i stedet for å bruke tid på henvendelser som ikke dreier seg om selve innholdet i søknaden.
Fullmaktskjema – primærkildeverifisering
Enkelte utdanningsinstitusjoner krever fullmakt fra deg for å verifisere utdanningsdokumentene dine. I slike tilfeller vil Helsedirektoratet be deg fylle ut Fullmaktskjema – Primærkildeverifisering (Word)
Du har mottatt et vedtak
Innvilget autorisasjon
Autorisasjon gir fulle rettigheter til å utføre yrket frem til du fyller 80 år. Du finner informasjon om autorisasjonen din i Helsepersonellregisteret (HPR). Her finner du også HPR-nummeret ditt og kan skrive ut oppføringen.
Autorisasjon/lisens via innmeldingsliste
Oppføringen din i Helsepersonellregisteret vil være søkbar kort tid etter at du har betalt saksbehandlingsgebyret.
Du må selv søke deg opp i Helsepersonellregisteret for å sjekke om du har fått autorisasjon/lisens.
Innvilget lisens
Lisens kan etter helsepersonelloven § 49 også innvilges til helsepersonell som ikke har rett til autorisasjon etter § 48 a. Dette vil bli vurdert først etter at en søknad er vurdert opp mot helsepersonelloven § 48 om autorisasjon.
Lisens kan for eksempel gis til
- helsepersonell over 80 år.
- leger eller farmasøyter som er under utdanning (studentlisens).
- leger som er omfattet av overgangsordningen om rett til å gjennomføre spesialistutdanningens del 1 (LIS1) som erstatning for manglende obligatorisk praktisk tjeneste i utdanningslandet.
Avslag på søknad
Avslag innebærer at Helsedirektoratet har konkludert med at du ikke oppfyller vilkårene for autorisasjon i henhold til lov om helsepersonell § 48. Avslaget skal være begrunnet.
Dersom søknaden har mangler som kan kompenseres for med kompletterende tiltak, vil du få beskjed om dette. Du kan søke om autorisasjon på nytt når du har gjennomført disse tiltakene.
Klage på vedtak
Klagefristen er tre uker etter at du mottar vedtaket fra Helsedirektoratet.
I vedtaket finner du informasjon om klagemuligheten samt lenke til klageskjemaet. Hvis du ikke fikk denne lenken i vedtaket ditt, ber vi om at du henvender deg til godkjenning@helsedir.no.
Klagen skal sendes inn via Altinn. I klagen må du:
- oppgi saksnummeret til vedtaket du klager på
- beskrive hva du klager på
- beskrive hvorfor du klager
- dokumentere eventuelle nye opplysninger i saken
Andre kan klage for deg
Du kan la en annen person klage på dine vegne. Hvis vedkommende ikke er en advokat eller advokatfullmektig, må du skrive fullmakt til den som skal representere deg.
Saksgangen i klagesaken
Når vi mottar klagen, vil vi vurdere vi saken på nytt. Saksbehandlingstiden er inntil 4 måneder.
Dersom du har ytterligere opplysninger og/eller kommentar til klagen du har sendt, skal du ikke sende nytt klageskjema. Ettersend informasjonen til godkjenning@helsedir.no. Oppgi klagens saksnummer i e-posten.
Hvis vi opprettholder vedtaket vårt etter å ha vurdert saken på nytt, vil vi sende klagen til behandling hos Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten eller Likestillings- og diskrimineringsnemnda.