Et oppdatert register med korrekte opplysninger bidrar til en tryggere alkoholomsetning.
Det er den enkelte bevillings- og registreringsmyndighet som har ansvar for å registrere og vedlikeholde opplysninger i registeret. Alle opplysninger i registeret er offentlige, men registrering og vedlikehold krever at man logger inn. Det er den enkelte myndighet som selv gir tilgang til aktuelle medarbeidere. Dette skjer i Altinn.
Registeret inneholder også opplysninger om virksomheter som har registrert seg for tobakksalg. Les mer om registreringsplikt for å selge tobakk og tobakkssurrogater.
Tilgang til Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret
Registrering og vedlikehold av opplysninger i Bevillingsregisteret, samt uttrekk av oversikter fra begge registrene, krever innlogging fra kommunen.
Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret benytter Id-porten i kombinasjon med tilgang gitt via Altinn. Pålogging skjer for eksempel med BankID eller MinID. På denne måten kan kommunen selv administrere sine ansattes tilgang til registrene uten å måtte henvende seg til Helsedirektoratet.
En ansatt hos kommunen må gis tilgang til registrene via Altinn. Denne tilgangen kan i utgangspunktet gis av personer som er registrert med en rolle knyttet til kommunens organisasjonsnummer i Enhetsregisteret - for eksempel daglig leder eller kontaktperson.
Tilgang til registeret er gitt til hovedenheten til kommunen i Enhetsregisteret. Rettigheter til Tobakks- og Bevillingsregisteret kan derfor kun tildeles fra denne hovedenheten i Altinn. Dersom det er behov for at organisasjonsledd under hovedenheten gis tilgang til å tildele rettigheter, vennligst gi tilbakemelding til Helsedirektoratet om dette.
Hvordan gi tilgang til Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret til en ansatt?
Det er nødvendig å gi rettigheten «Fylle ut» til tjenesten «Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret – Kommune» i Altinn til den ansatte.
Person med rett til å gi rettigheter videre i Altinn, må logge seg inn på Altinn.no og deretter:
- Velg menyvalget «Profil, roller og rettigheter»
- Velg myndigheten en representerer i feltet «For»
- Velg seksjonen «Andre med rettigheter til virksomheten» slik at denne seksjonen åpnes
- Velg «Legg til ny person eller virksomhet»
- Legg inn fødselsnummer og etternavn på den ansatte som skal gis tilgang til Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret.
- Klikk «Neste»
- I feltet «Gi nye rettigheter» start med å skrive «tobakk» slik at listen over valgmulighetene blir få.
- Klikk på «Tobakkssalgs- og bevillingsregisteret – Kommune».
- Klikk en gang på «Fylle ut»
- Klikk på «Gi rettigheter»
Hvordan fjerne tilgang til Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret for en ansatt?
Når en ansatt slutter hos bevillings- og tilsynsmyndigheten er det samtidig nødvendig å fjerne vedkommende sin tilgang til Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret. I dette tilfellet fjerner man rettigheten «Fylle ut» til tjenesten «Tobakkssalgs- og bevillingsregisteret – Kommune» i Altinn til den ansatte.
Person med rett til å gi/fjerne rettigheter videre i Altinn, må logge seg inn på Altinn.no og deretter:
- Velg menyvalget « Profil, roller og rettigheter»
- Velg myndigheten en representerer i feltet «For»
- Velg seksjonen «Andre med rettigheter til virksomheten» slik at denne seksjonen åpnes
- Velg «Gi og fjerne rettigheter» for den aktuelle ansatte
- Velg «Fjern en eller flere rettigheter»
- Under seksjonen «Har også tilgang til disse enkelttjenestene», finn «Tobakkssalgs- og bevillingsregisteret – Kommune», og klikk på «Fjern» til høyre for denne.
- Klikk «Ferdig»