Politidirektoratet (POD), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Forsvaret, Helsedirektoratet (Hdir) og Politihøgskolen (PHS) har etablert Felles etter- og videreutdanninger for nød- og beredskapsaktørene. Polithøgskolen har ansvaret for å utvikle og gjennomføre aktuelle felles utdanninger.
Nærmere informasjon om de ulike utdanningene: Felles etter- og videreutdanninger for nød- og beredskapsaktørene - Politihøgskolen (politihogskolen.no)
Andel deltakere fra hver aktørene blir fastsatt etter en fordelingsnøkkel. Helsetjenesten har derfor et begrenset antall studieplasser på hver utdanning. Disse plassene blir prioritert internt for få til en hensiktsmessig fordeling av deltakere fra ulike helseforetak og kommuner.
Kandidater fra helsetjenestens personell i akuttmedisinsk beredskap må søke opptak på følgende måte;
- Søkerne må være innstilt og prioritert av nærmeste leder
- Søkerne må søke opptak via Søknadsweb på PHS sine nettsider
- En leder må på vegne av eget helseforetak/kommune oversende samlet liste med sine respektive søkere i prioritert rekkefølge for hver utdanning til soknad.helse.phs@helsedir.no
Listen må inneholde følgende informasjon om søkerne:
- Arbeidsgiver (helseforetak/kommune)
- Utdanning (navn på utdanningen)
- Prioritet
- Søkers fulle navn (fornavn og etternavn)
- Fødselsdato (dd.mm.åååå)
- Søkernummer (søker får sitt individuelle og unike søkernummer ved registrering av søknad i PHS sin søknadsweb)
Utdanningene lyses ut to ganger årlig med sentrale søknadsfrister til PHS 1. mars og 15. oktober
NB! For søkere fra helsetjenesten er søknadsfristen to uker før, henholdsvis 15. februar og 1. oktober.
Merk: Søkere som blir tilbudt studieplass, men som ikke ønsker å takke ja til denne, må snarest mulig gi PHS beskjed slik at de får fylt opp studiekullene med søkere på ventelisten.