Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

De mest brukte tjenestene på Helsenorge

Indikatoren viser hvilke tjenester på Helsenorge som er mest brukt, og hvordan bruken har utviklet seg over tid.

Resultater 

Bruken av tjenestene prøvesvar og koronasertifikat ble kraftig redusert fra 2021 til 2022, etter hvert som koronapandemien avtok. Denne reduksjonen fortsetter inn i 2023. Koronasertifikat ble avviklet første halvår 2023, mens prøvesvar nå er i utprøving for å dekke andre typer av prøvesvar enn koronatester. Det er forventet at prøvesvar vil øke igjen etter hvert som denne tjenesten ferdigstilles og breddes.

Bruken av fastlegetjenester på Helsenorge øker kraftig fra i overkant av 10 millioner i 2022 til 14,7 millioner i 2023, en økning på 44 prosent. Også bruken av tjenestene legemidler, meldinger og pasient journal øker, alle med mer enn 20 prosent sammenliknet med tall fra 2022.

Ny på listen over de mest brukte tjenestene på Helsenorge i 2022 var skjemaløsningen, en løsning som gir innbyggerne mulighet til å fylle ut, motta og administrere ulike skjemaer til og fra ulike aktører i helsesektoren. I 2023 ble denne tjenesten brukt 8,2 millioner ganger, en nedgang fra 10,2 millioner i 2022.

Det foregår et omfattende arbeid i sektor med å tilrettelegge for økt deling av informasjon, både mellom aktørene og til innbygger. De viktigste prosessene er relatert til prøvesvar, journaldokumenter og legemidler. Det er grunn til å tro at bruken av disse tjenestene vil øke vesentlig etter hvert som denne typen informasjon tilgjengeliggjøres i større deler av helsetjenesten, for et økende antall innbyggere.

NHN sin brukerundersøkelse

Norsk Helsenett gjennomfører årlig en brukerundersøkelse blant personer som besøker Helsenorge. Undersøkelsen gjennomføres som en "pop-up"-undersøkelse blant tilfeldige personer som besøker Helsenorge i november hvert år. I undersøkelsen stilles det blant annet spørsmål om man som bruker opplevde at man fikk gjort det man kom for å gjøre og hvor vanskelig eller lett det var å gjøre den aktiviteten man skulle. Undersøkelsen viste i 2021 at om lag 85 prosent fikk gjort det de skulle på Helsenorge og mer enn 9 av 10 oppga at de i ulik grad opplevde at det var lett å få gjort aktiviteten I 2022 og 2023 har om lag 90 prosent som oppga at de fikk gjort det de skulle og 94 prosent oppga i begge de to årene at det var lett. I alle de tre målingene er det mer enn 60 prosent som oppga at det var veldig lett å få gjort det man skulle på Helsenorge.

Om tjenester på Helsenorge

Du kan finne mer detaljert informasjon om tjenestene tilgjengelige på Helsenorge på deres nettsider.

Først publisert: 08.01.2025 Siste faglige endring: 09.01.2025