Målsetting
I henhold til akuttmedisinforskriftens § 13 skal legevaktsentralen innrette systemet for mottak av telefonhenvendelser slik at 80 prosent av alle henvendelser normalt kan besvares innen to minutter.
Datakilde og innhold
Statistikken utarbeides og forvaltes av Helsedirektoratet, og er basert på data fra telefonbetjeningsløsningen i nødmeldesentralene. Grunnlagsdataene forvaltes av Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF (HDO).
Statistikken inkluderer anrop til nasjonalt legevaktnummer 116117 og lokale 8-sifrede nummer til lokal legevaktsentral.
Variabel | Forklaring |
---|---|
Andel anrop besvart innen 2 | Andel anrop som besvares innen 2 minutter av alle anrop. |
Antall anrop | Angir sum besvarte og ubesvarte anrop. |
Antall ubesvarte anrop | Alle anrop til legevakten som ikke besvares. |
Andel anrop besvart innen 10 minutter | Andel anrop som besvares innen 10 minutter av alle anrop. |
Svartid | Tiden, dvs sekunder, beregnes fra det ringer hos operatør i legevaktsentralen til anropet besvares av operatør. Svartid oppgir i median tid for perioden som måles. Opplesning av innhold i telefonsvarer og bruk av tastevalg teller ikke med ved beregning av svartid. |
Geografisk inndeling av legevaktene | I grunnlagstallene er legevaktene inndelt etter geografisk område for Akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK). |
Relaterte statistikker
Nasjonale kvalitetsindikatorer for akuttmedisinske tjenester
Annen statistikk
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål om tall og visninger, send epost til akuttmedisin@helsedir.no