Resultater
Det er et politisk mål å øke andelen heltid i helse- og omsorgstjenesten i kommunene. I 2023 var 25,4 prosent av de ansatte innen pasient og brukerrettede yrker i kommunale helse- og omsorgstjenester i institusjon, ansatt i heltidsstillinger. Andelen heltid er fortsatt lav på nasjonalt nivå, men har økt gradvis siden 2016. Det er forskjeller mellom fylkene. I 2023 varierte andelen heltid mellom 32,7 prosent i Oslo og 20,5 prosent i Innlandet. På kommunenivå er variasjonen større.
Andelen heltid har over tid vært størst i kommunegruppen med flest innbyggere (over 50 000 innbyggere), etterfulgt av gruppen med de minste kommunene (mindre enn 2000 innbyggere). Alle kommunegruppene har hatt en økning over tid.
I 2023 var gjennomsnittlig stillingsprosent nasjonalt 58,5 og median stillingsprosent var 62,4. På nasjonalt nivå har både gjennomsnittlig- og median stillingsprosent økt i periode 2016 til 2023.
Forbehold ved tolkning
Indikatoren er beregninger av heltid basert på stillinger innen helse- og omsorgstjenester ved institusjon i den enkelte kommune. Ansatte ved rene rusomsorgsinstitusjoner er ikke inkludert. Ansatte i private virksomheter som selger tjenester til det offentlige, og private virksomheter som selger tjenester på privatmarkedet, er inkludert. Stillinger i private virksomheter utgjør imidlertid kun en liten del av datagrunnlaget for de fleste kommunene. Dette gjelder spesielt for private virksomheter som selger tjenester på privatmarkedet.
Ansatte som yter helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende eller innen aktiviserings- og servicetjenester er holdt utenfor. En person som for eksempel har to 50-prosentstillinger, én ved hjemmetjenesten og én ved institusjon i samme kommune, vil regnes med deltidsstilling i hver av tjenestene. Dette henger sammen med fordelene ved heltid er korrelert med å jobbe heltid ved ett sted eller en avdeling, ikke heltid i kommunen under ett.
Indikatoren skiller imidlertid ikke mellom stillinger ved ulike institusjoner i den aktuelle kommune. En person som jobber to 50-prosentstillinger ved to ulike institusjoner i samme kommune, vil følgelig telles med en 100-prosentstilling. At en kommunene har høy andel heltid, trenger derfor ikke å være ensbetydende med god kontinuitet for brukerne av tjenestene og mye bruk av heltid ved de enkelte institusjonene. Skillet mellom tjenester til hjemmeboende og tjenester i institusjon gir likevel et mer finjustert bilde enn å se på pleie- og omsorgtjenester i kommunen under ett, og resultatene vil være en god indikasjon på bruk av heltid i kommunene.
Stillingsprosent er hentet fra a-ordningen. For rundt 15 prosent av arbeidsforholdene i a-ordningen er stillingsprosenten beregnet. Stillingsprosenten er beregnet i tilfeller hvor det ikke er samsvar mellom innrapportert stillingsprosent og lønn. Stillingsprosent er i disse tilfellene beregnet med utgangspunkt i betalte timer eller lønn. Beregnet stillingsprosent kan ofte være lavere enn avtalt arbeidstid, fordi ferie og ulike typer fravær ikke inngår.
Kun pasient og brukerrettede yrker er inkludert i populasjonen. Med dette menes yrker hvor de ansatte jobber direkte med mottakere av helse- og omsorgstjenestene. Dette innebærer at for eksempel ledere og kokker ikke er med. Leger og fysioterapeuter er heller ikke inkludert i populasjonen, fordi a-ordningen ikke gir tilstrekkelig detaljeringsgrad for disse yrkesgruppenes arbeidsområder.
Indikatorene ser på alle pasient og brukerrettede yrkesgrupper samlet. Tall fra Kompetanseløft 2025 viser imidlertid at andelen heltid varierer mye mellom ulike yrkesgrupper, og at personell uten helse- og sosialfaglig utdanning og helsefagarbeidere er blant gruppene der færrest har heltidsstillinger. For oversikt over andel årsverk i helse- og omsorgstjenesten som har helse- og sosialfaglig utdanning i kommunene, se også NKI Årsverk med fagutdanning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Om indikatoren
Økt kontinuitet i bemanningen i helse- og omsorgstjenesten gjennom mer bruk av heltid er blant målene i Kompetanseløft 2025. En betydelig andel av ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenester jobber i dag deltid, og spesielt innenfor noen yrker. Deltidskulturen medfører blant annet at brukere og pasienter må forholde seg til mange personer og gir lite kontinuitet i pasientbehandlingen. I tillegg påvirkes kontinuiteten i fagmiljøet negativt. I studier av deltid i ulike næringer, har det vist seg at deltidsansatte ikke får samme tilhørighet til arbeidsplassen som ansatte i større stillingsstørrelser, og at dette fører til en mindre ansvarsfølelse. En forutsetning for en «selvdreven» organisasjon er at det eksisterer en personalgruppe som har høy tilstedeværelse, tilhørighet, kontinuitet og rett kompetanse, som igjen forutsetter en arbeidsgiverpolitikk der det satses på store stillingsstørrelser og lav turnover. En større andel heltidsansatte vil blant annet kunne gi bedre lærings- og fagmiljøer, bedre utnyttelse av arbeidskraft, bedre muligheter til å rekruttere menn, redusert bruk av vikarer og mer kontinuitet i kontakten med pasient og brukere. KS støtter omlegging til heltid og har over lang tid hatt intensjonsavtaler med de relevante fagorganisasjonene om dette.
Regjerningens plan for rekruttering, fagutvikling og kompetanseheving, har som mål å skape en heltidskultur, redusere vikarbruken og øke kontinuiteten i bemanningen i helse- og omsorgstjenestene. Regjeringen vil redusere bruken av deltid, og etablere en heltidskultur i helse- og omsorgstjenesten av flere grunner. Deltidsarbeid er blant annet en stor arbeidsgiverutfordring, da ledere med personalansvar for mange deltidsansatte opplever utfordringer i oppfølging av sykefravær, ivaretakelse av ansatte, etablering og utvikling av fagmiljøer og kompetanseutvikling i tjenesten. Ansvaret for å ivareta kontinuitet i pasientarbeidet blir stort for de som jobber i hele stillinger. Endring til heltidskultur vil kunne virke positivt på rekrutteringen til tjenestene, sykefraværet, vikarbruken, den ansattes mulighet til å holde seg faglig oppdatert og bidrar positivt i arbeidsmiljøet. I tillegg vil kvaliteten på tjenestene bedres gjennom bl.a. økt kontinuitet i bemanningen. For å få til dette må det derfor etableres en heltidskultur i tjenestene, for å motvirke både uønsket og ønsket deltid.
Etablering av en kvalitetsindikator for heltid tar høyde for at det også i framtiden vil være ansatte som har rett og behov for redusert arbeidstid. Mange ønsker også å jobbe deltid av ulike grunner. Målet er derfor ikke et at 100 prosent skal jobbe heltid, men at andelen økes. Det er også et mål om økt gjennomsnittlig og median stillingsprosent.