Å sikre forsvarlighet og pasient- og brukersikkerhet er avgjørende for både kommuner og sykehus. Når helse- og omsorgstjenesten etablerer samarbeid med frivillige om tilbud til pasienter og brukere, har tjenesten ansvar for forsvarlighet og sikkerhet mv. i det frivillige tilbudet.
Helse- og omsorgstjenestens ansvar for pasienter i heldøgns helseinstitusjoner som sykehjem og sykehus gjelder gjennom hele døgnet, og ansvaret gjelder alle sidene av oppholdet. Også overfor hjemmeboende og personer i omsorgsbolig eller bofelleskap vil kommunen ha et ansvar hvis ansatte tar kontakt med en frivillig organisasjon eller et frivillig tilbud på pasientens/brukerens vegne.
Helse- og omsorgstjenesten bør vurdere det aktuelle frivillige tilbudet med tanke på egnethet og forsvarlighet. Dette gjelder særlig når pasienten/brukeren har nedsatt kognitiv funksjon og enten ikke kan uttrykke egne opplevelser og behov, eller har en uttrykksmåte som det tar tid å bli kjent med.
Tiltak for å sikre forsvarlighet i tilfeller der pasienten/brukeren har nedsatt kognitiv funksjon, er blant annet:
- rutiner som sikrer at den frivillige har klart definerte oppgaver
- rutiner som sikrer at ansatte som kjenner pasientens behov og uttrykksmåte er i nærheten under gjennomføringen av tilbudet
Ved ytelse av helse- og omsorgstjenester kan det oppstå feil, skader eller uheldige hendelser. Det hender også at helsepersonell har grenseoverskridende atferd eller misbruker sin olle til å gjøre overgrep eller begå tyveri. Tilsvarende er det risiko knyttet til frivillige tilbud og frivillig bistand. Hvis kommuner eller sykehus tar initiativ til frivillig bistand som et supplement til tjenesten, vil disse kunne bli holdt ansvarlige for feil eller skader som skjer under den frivillige bistanden. For å forebygge feil og skader knyttet til frivillig bistand bør helse- og omsorgstjenesten sette inn tiltak i samarbeid med de aktuelle frivillige organisasjonene. Tiltak som kan redusere risiko er:
- rutiner for å sikre at pasienter og brukere som tilbys frivillig en-til-en-tilbud i hjemmet, som for eksempel en besøksvenn, selv kan ivareta egne interesser og styre relasjonen til den frivillige
- rutiner for å sikre at pasienten/brukeren som mottar et frivillig tilbud i hjemmet er i stand til å rapportere til den frivillige organisasjonen, hjemmesykepleien, eller pårørende hvis det skulle oppstå ubehagelige opplevelser.
- vurdering av personlig egnethet ved rekruttering av frivillige
- opplæring av de frivillige om virksomheten, rollen som frivillig, generelt om pasient/brukergruppen, kommunikasjon med pasient/brukergruppen, personvern, samarbeidet med de ansatte mm.
- oppfølging av de frivillige
Frivillige organisasjoner kan kreve fremleggelse av politiattest av en person som, lønnet eller ulønnet, utfører eller skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, jf. politiregisterforskriften § 34-1 (lovdata.no). Det kan imidlertid ikke kreves eller bes om politiattest for frivillige som bistår overfor andre brukergrupper, som for eksempel personer med demens.