§ 62. Ny autorisasjon eller lisens
Helsedirektoratets kommentarer
Paragraf 62 omhandler behandling av søknad om ny autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning fra helsepersonell som har tapt eller gitt frivillig avkall på disse.
Statens helsetilsyn kan gi helsepersonell som dokumenterer å være skikket, tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning.
Første ledd
Gir Statens helsetilsyn myndighet til å gi ny autorisasjon mv. enten autorisasjonen er tilbakekalt eller helsepersonellet frivillig har gitt avkall på denne. Vilkåret er at Statens helsetilsyn finner det dokumentert at helsepersonellet kan anses som skikket. Bestemmelsen synliggjør at i slike situasjoner er det helsepersonellet og ikke tilsynsmyndigheten som har bevisbyrden for å vise at de igjen er skikket til å utøve yrket. Statens helsetilsyn gir nærmere informasjon om vilkårene for å få tilbake autorisasjon mv. (Rundskriv IK-2/2017 Informasjon til deg som har mistet din autorisasjon eller som frivillig har gitt avkall på den).
Første ledd siste punktum sier at ny autorisasjon kan begrenses. Begrensningene kan være knyttet til yrkesutøvelse ved et bestemt arbeidssted, jevnlig rusmiddeltesting, tett oppfølging og kontroll fra arbeidsgiver, plikt til å motta behandling, ikke arbeide med barn, ikke ha selvstendig behandlingsansvar mv. Begrensninger i autorisasjon er nærmere beskrevet i kommentarene til § 59 og § 59 a.
Andre ledd
Andre ledd første punktum fastslår at det gjelder en generell karantenetid på to år før helsepersonell som har mistet autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning tidligst kan søke om ny autorisasjon mv. Bestemmelsen tar høyde for at det vanligvis vil gå noe tid etter at autorisasjonen er trukket tilbake før helsepersonellet igjen kan regnes som skikket.
Bestemmelsen skal brukes ved tilbaketrekking av autorisasjon etter § 57 første ledd. I tillegg skal bestemmelsen brukes når helsepersonellet frivillig har gitt avkall på autorisasjonen etter § 61 i forbindelse med en pågående tilsynssak.
Starttidspunktet for utregning av karantenetiden er tidspunktet for vedtak om tilbaketrekking eller frivillig avkall. Bestemmelsen innebærer at søknader som blir fremmet før det er gått to år, som hovedregel kan avvises uten realitetsbehandling. Det er anledning til å klage på vedtak om avvisning. Dersom helsepersonellet søker om ny autorisasjon etter utløpet av karantenetiden og søknaden blir avslått, gjelder det ingen ny karantenetid på to år for eventuelt enda en ny søknad.
Andre ledd andre punktum gir Statens helsetilsyn anledning til å gjøre unntak fra kravet om to års karantenetid for ny søknad om autorisasjon når «særlige grunner» tilsier det. Bestemmelsen skal tolkes restriktivt. Om det bør gjøres unntak fra karantenetiden, avhenger av en konkret vurdering av den enkelte saken på tidspunktet for behandling av søknaden om ny autorisasjon.
Unntaksadgangen omfatter tilfeller der kravet til karantenetid kan slå særlig uheldig ut. Unntak kan være aktuelt dersom helsepersonellet har tatt tak i egen situasjon og kan godtgjøre at vedkommende igjen er skikket før det har gått to år. Dette kan for eksempel være aktuelt der autorisasjonen er trukket tilbake på grunn av rusmiddelbruk og helsepersonellet i etterkant gjennomgår et langvarig og omfattende testregime for å dokumentere rusfrihet, og kan godtgjøre at vedkommende er skikket før det har gått to år.
Unntak kan også tenkes der autorisasjonen er trukket tilbake som følge av alvorlig psykisk sykdom, men der helsepersonellet viser stabilt godt funksjonsnivå og tilstrekkelig sykdomsinnsikt før det er gått to år. De nevnte eksemplene er på linje med dagens praksis for å innvilge ny autorisasjon, jf. Helsetilsynets rundskriv IK-2/2017. Eksempel på en tredje type saker der det kan være aktuelt å gjøre unntak fra karantenetiden, er der det er fattet vedtak om tilbaketrekking av autorisasjon for helsepersonell som ikke har et ansettelsesforhold, men der det samtidig er formidlet til helsepersonellet at Helsetilsynet vil vurdere en søknad om begrenset autorisasjon dersom vedkommende får tilbud om en stilling og arbeidsgiver er villig til å etablere de rammene og tiltakene som er nødvendige for å ivareta hensynene til forsvarlig virksomhet, pasientsikkerhet og kvalitet.
Tredje ledd
I bestemmelsens tredje ledd fastsettes det en egen karantenetid på ti år for å kunne søke om ny autorisasjon etter vedtak om varig tilbaketrekking etter § 57 andre ledd. Dersom vilkårene for varig tilbaketrekking er oppfylt, er utgangspunktet at helsepersonellet mister autorisasjonen for alltid. Bestemmelsen i § 62 tredje ledd åpner likevel for at vedkommende kan søke om ny autorisasjon når det har gått ti år etter vedtaket. Bestemmelsen tar høyde for at et vedtak om varig tilbaketrekking av autorisasjonen er svært inngripende og at situasjonen kan endre seg over tid, selv i de alvorligste sakene. Det er anledning til å klage på vedtak om avvisning av søknad som er fremmet før det er gått ti år.
Adgangen til å søke om ny autorisasjon etter ti år betyr ikke at søknaden blir innvilget. For å få ny autorisasjon må helsepersonellet dokumentere at vedkommende igjen er skikket. I de alvorligste sakene vil helsepersonellet aldri mer kunne regnes som egnet til å utøve yrket sitt forsvarlig og tilbaketrekkingen vil derfor i praksis kunne bli livsvarig. Dersom helsepersonellet søker om ny autorisasjon etter utløpet av karantenetiden og søknaden blir avslått, gjelder det ingen ny karantenetid for eventuell enda en ny søknad.
Fjerde ledd
Bestemmer at avslag på søknad om ny autorisasjon eller lisens er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Selv om spesialistgodkjenning ikke er eksplisitt omtalt, antas det at også avslag på søknad om slik godkjenning er å anse som enkeltvedtak. Dette innebærer at forvaltningslovens regler om saksbehandling, vedtak, klage og omgjøring ved enkeltvedtak gjelder. Det innebærer at den det gjelder skal forhåndsvarsles og gis rett til å uttale seg før vedtak fattes, at saken skal være så godt opplyst som mulig før vedtak fattes, at parten har innsynsrett, at vedtaket som hovedregel skal være skriftlig og begrunnet og at vedtaket kan påklages.
Vedtaket er et offentlig dokument og innsyn reguleres av offentleglova, se kommentarene til § 56 tredje ledd.