8.1 Saksgangen og ansvaret for saksbehandlingen
Krav om stønad etter folketrygdloven § 5-24 skal behandles ved Helfo saksbehandling og utbetaling, avdeling utland, som førsteinstans.
Helfo må oppfylle sin plikt til å utrede saken, jf. forvaltningsloven § 17.
8.2 Klage
Helseklage fatter vedtak i klagesak etter folketrygdloven § 5-24. Medlemmet kan anke vedtaket til Trygderetten, jf. folketrygdloven § 21-12 første ledd. Vedtak om bidrag etter § 5-22 for utgifter påløpt i utlandet kan ikke ankes til Trygderetten. Klageinstansen forbereder saken for Trygderetten, jf. trygderettsloven § 13.
8.3 Hvordan sette frem krav overfor Helfo
[Endret 11/23]
Krav om stønad etter folketrygdloven § 5-24 må sendes til Helfo. Originale kvitteringer og annen relevant dokumentasjon legges ved. Dokumentasjonen må foreligge på et språk som er forståelig for forvaltningen. Det finnes egne skjemaer for krav om stønad etter § 5-24, se Helfos skjemaer på helsenorge.no.
Fristen for å sette frem krav er seks måneder etter at utgiften oppstod, jf. folketrygdloven § 22-13. Kravet må settes frem av den som har rett til ytelsen, jf. bestemmelsens første ledd. Medlemmet kan velge å la seg bistå av advokat eller annen prosessfullmektig, jf. forvaltningsloven § 12. Fullmektig som ikke er advokat, skal i så fall legge frem skriftlig fullmakt i saken, jf. forvaltningsloven § 12 siste ledd. Kravet til skriftlig fullmakt gjelder også for et medlem som setter frem krav for sin ektefelle.
Oksygenleverandører som leverer oksygen til medlemmer på midlertidig utenlandsopphold, jf. folketrygdloven § 5-24 andre ledd, og som har inngått avtale om direkte oppgjør med Helfo, skal benytte en sikker opplastningstjeneste ved fremsettelse av krav. Kravet om refusjon foreldes seks måneder etter at fordringen oppsto, jf. folketrygdloven § 22-14. Fristen skal beregnes fra utgangen av den måneden fordring oppsto. Når fordringen har oppstått, henviser i dette tilfellet til det tidspunktet når behovet for oksygen i forbindelse med den konkrete utenlandsreiser ikke lengre er til stede.
8.3.1 Krav fremsatt av et forsikringsselskap
Ved sykdomstilfeller i utlandet kan utgiftene til sykehusopphold, legehjelp og annen helsehjelp i utlandet være dekket gjennom individuelle reise- og sykeforsikringer. Forsikringsselskapene kan sette frem refusjonskrav for å få tilbakebetalt den delen av utgiftene som dekkes etter § 5-24. Selskapet trer da inn i medlemmets krav overfor Helfo.
For at Helfo skal kunne ta stilling til et slikt krav, må det fremlegges en fullmakt fra forsikringstaker der det fremgår at han har overdratt kravet sitt til forsikringsselskapet. Fullmakten må inneholde en bekreftelse av hvilken behandling som er mottatt. I fullmakten må forsikringstakeren godkjenne at det utveksles personsensitive opplysninger. Helfo har utarbeidet et eget fullmaktsskjema som er tilgjengelig på helsenorge.no.
Originale kvitteringer og annen relevant dokumentasjon skal også vedlegges kravet.
8.3.2 Krav fremsatt av en arbeidsgiver
Arbeidsgivere har plikt til å utbetale stønaden til medlemmer som arbeider i utlandet og som har rett til stønad etter § 5-24. Utbetalingen skal refunderes av folketrygden, jf. § 5-24 femte ledd. Arbeidsgiverens plikt gjelder ikke for medlemmets ektefelle og barn.
Arbeidsgiver trer da inn i medlemmets krav overfor Helfo. Originale kvitteringer og annen relevant dokumentasjon skal vedlegges kravet. Det er ikke krav til fullmakt for at arbeidsgiver skal kunne sette frem krav. For utlevering av personsensitive opplysninger som arbeidsgiver ikke allerede har kjennskap til, kan Helfo kreve at arbeidsgiver legger frem fullmakt fra medlemmet.