Helseinstitusjoner er arbeidsplassen til helsepersonell og andre. Som alle ansatte har personer som arbeider i helse- og omsorgstjenesten rett til et arbeidsmiljø som er fullt forsvarlig. Hvis pårørende tar bilder, film eller lydopptak på en hensynsløs måte eller mediene er til stede under tjenesteytelsen, kan helsepersonell oppleve at arbeidet deres blir vanskeligere å utføre på en forsvarlig måte og at arbeidsmiljøet blir forringet.
I akutte situasjoner må helsepersonell handle raskt og korrekt, og en opplevelse av at behandlingen blir overvåket av pårørende eller andre med kamera kan føre til at den ansatte blir usikker når hun eller han skal gi behandling. Redsel for å bli hengt ut i sosiale eller konvensjonelle medier om noe skulle gå galt, uavhengig av behandlingens forsvarlighet, kan bidra til denne usikkerheten, og påvirke både arbeidsmiljøet og evnen til å gjøre en best mulig jobb.
Arbeidsgiver har en plikt til å forebygge at problemer bygger seg opp til et nivå der de ansattes rettigheter etter arbeidsmiljøloven med forskrifter blir krenket. For opptak av bilder, film og lyd innebærer dette at arbeidsgiver plikter å legge til rette for at opptak skal utgjøre en minst mulig belastning for de ansatte i deres arbeidshverdag. Det innebærer ikke i seg selv at opptak ikke kan skje, men at arbeidsgiver må iverksette ulike former for tiltak på arbeidsplassen for å sikre at de ansatte i størst mulig grad er komfortable med de opptakene som gjøres.
Dette innebærer for eksempel tiltak som informasjon til brukere om å vise hensyn og at de må be om samtykke før deling og publisering. I særlige situasjoner kan det være aktuelt å forby fotografering, filmopptak og lydopptak. Dette gir imidlertid ikke noen garanti mot vanskelige situasjoner, for eksempel der det er personer som ikke vil rette seg etter reglene.. Det er arbeidsgivers ansvar å utruste de ansatte med kunnskap om hvordan vanskelige situasjoner kan møtes på arbeidsplassen, for eksempel ved å gjennomføre opplæring og kurs.