Brukermedvirkning/brukerkompetanse er en forutsetning for å kunne jobbe kunnskapsbasert (helsebiblioteket.no).
Bruker- og pårørendemedvirkning på ulike nivå
Bruker- og pårørendemedvirkning kan foregå på tre ulike nivåer:
- Brukermedvirkning på individnivå innebærer at pasienter, brukere og pårørende deltar aktivt/medvirker i vurderinger og beslutninger om egen behandling, valgmuligheter og oppfølging. Brukermedvirkning på individnivå er lovfestet i pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no) kapittel 3.
- Bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå innebærer at bruker- og pårørenderepresentanter og erfaringskonsulenter samarbeider med fagpersoner om tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene.
- Bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå innebærer at bruker- og pårørenderepresentanter samarbeider med ledelse og fagpersoner om utvikling og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene. Systemnivå kan være overordnede brukerråd og utvalg i kommune- og spesialisthelsetjenesten og ulike tverrsektorielle samhandlingsarenaer. Eksempler på dette kan være helsefellesskap, eller deltakelse i prosjekter og prosesser på departements- eller direktoratsnivå, hos Statsforvaltere eller på virksomhetsnivå i de kommunale helse- og omsorgstjenestene eller spesialisthelsetjenesten.
Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet
Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet (lovdata.no). Det betyr at brukere har rett til å medvirke og ha innflytelse i sin egen behandling i helsetjenesten. Helse- og omsorgstjenesten har på sin side plikt til å involvere brukere. Det er forutsetning for god brukermedvirkning at informasjonen er tilpasset mottaker/bruker.
Brukermedvirkning innebærer at:
- brukere og pårørende deltar aktivt i vurderinger og beslutninger om egen behandling og oppfølging
- bruker- og pårørendekunnskap blir forstått og brukt som et likeverdig kunnskapsområde i tjenesteutvikling, gjennomføring og evaluering på system- og tjenestenivå
- bruker- og pårørendeorganisasjoner, brukerstyrte senter, erfaringskonsulenter og andre pasient- og brukerstemmer har en felles forståelse av hverandres roller og ansvar
- ansatte og ledere i tjenestetilbudene legger til rette for økt bruker- og pårørendemedvirkning.
På tjeneste- og systemnivå er brukermedvirkning i kommunehelsetjenesten en lovfestet rettighet som følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 (lovdata.no) og i spesialisthelsetjenesten en lovfestet rettighet i helseforetaksloven § 35 (lovdata.no).
Helse- og omsorgstjenesten har også plikt til å informere brukere og pårørende om klagemuligheter, jf. pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7.
Samarbeid mellom bruker og fagutøver
En god dialog mellom bruker og fagutøver er en forutsetning for å få til et så godt og individuelt tilpasset behandlingstilbud som mulig. Brukermedvirkning innebærer ikke at brukeren er ansvarlig for valgene som tas. Det er den ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har det det faglige ansvaret.
Pårørende i et medvirkningsperspektiv
Helse- og omsorgstjenesten skal også legge til rette for godt samarbeid med pårørende, og tilby dem nødvendig støtte. Mange pårørende har store ansvars- og omsorgsoppgaver overfor sine nærmeste. De kan være en nyttig og viktig ressurs for den de er pårørende til, og kan ha viktig informasjon for å få til et så godt behandlingstilbud som mulig. Samtidig er det viktig at pårørendes egne behov blir møtt.
Det er brukeren/pasienten selv som bestemmer hvem som er pårørende. Om pasienten ikke er i stand til å si hvem som er pårørende, er det den som har mest varig og jevn kontakt som utpekes som pasientens pårørende. Hvem som er pårørende og hvilke funksjoner pårørende har, er lovfestet i pasient- og brukerrettighetsloven (snl.no).
Les mer i Pårørendeveilederen.
Bruker- og pårørendemedvirkning i Helsedirektoratet
Helsedirektoratet har to brukerråd som gir råd i arbeidet med direktoratets oppdrag og prosesser:
- BrukerRoP er Helsedirektoratets råd for rus- og psykisk helse-feltet
- Brukerrådet består av organisasjoner som gjenspeiler hele bredden i Helsedirektoratets portefølje og brukergrupper
Helsedirektoratet har opprettet et internt Senter for brukermedvirkning som har det overordnete fagansvaret for ivaretakelse av bruker- og pårørendemedvirkning i direktoratets arbeid.
Mer informasjon om brukermedvirkning
Helsedirektoratet har igangsatt et bredt og inkluderende arbeid for utvikling av nasjonale faglige råd for bruker- og pårørendemedvirkning på rus- og psykisk helse-feltet.
Les rapport: Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi
Se Helsedirektoratets film om bruker- og pårørendemedvirkning:
Kontakt
-
Senter for brukermedvirkning