Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning handler om at brukere av helse- og omsorgstjenesten skal ha innflytelse på innretningen av tjenestetilbudet. Målet er å bidra til bedre helse- og omsorgstjenester.

Brukermedvirkning/brukerkompetanse er en forutsetning for å kunne jobbe kunnskapsbasert (helsebiblioteket.no).

Bruker- og pårørendemedvirkning på ulike nivå

Bruker- og pårørendemedvirkning kan foregå på tre ulike nivåer: 

  • Brukermedvirkning på individnivå innebærer at pasienter, brukere og pårørende deltar aktivt/medvirker i vurderinger og beslutninger om egen behandling, valgmuligheter og oppfølging. Brukermedvirkning på individnivå er lovfestet i  pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no) kapittel 3. 
  • Bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå innebærer at bruker- og pårørenderepresentanter og erfaringskonsulenter samarbeider med fagpersoner om tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene.
  • Bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå innebærer at bruker- og pårørenderepresentanter samarbeider med ledelse og fagpersoner om utvikling og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene. Systemnivå kan være overordnede brukerråd og utvalg i kommune- og spesialisthelsetjenesten og ulike tverrsektorielle samhandlingsarenaer. Eksempler på dette kan være helsefellesskap, eller deltakelse i prosjekter og prosesser på departements- eller direktoratsnivå, hos Statsforvaltere eller på virksomhetsnivå i de kommunale helse- og omsorgstjenestene eller spesialisthelsetjenesten.

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet (lovdata.no). Det betyr at brukere har rett til å medvirke og ha innflytelse i sin egen behandling i helsetjenesten. Helse- og omsorgstjenesten har på sin side plikt til å involvere brukere. Det er forutsetning for god brukermedvirkning at informasjonen er tilpasset mottaker/bruker. 

Brukermedvirkning innebærer at: 

  • brukere og pårørende deltar aktivt i vurderinger og beslutninger om egen behandling og oppfølging
  • bruker- og pårørendekunnskap blir forstått og brukt som et likeverdig kunnskapsområde i tjenesteutvikling, gjennomføring og evaluering på system- og tjenestenivå
  • bruker- og pårørendeorganisasjoner, brukerstyrte senter, erfaringskonsulenter og andre pasient- og brukerstemmer har en felles forståelse av hverandres roller og ansvar 
  • ansatte og ledere i tjenestetilbudene legger til rette for økt bruker- og pårørendemedvirkning.

På tjeneste- og systemnivå er brukermedvirkning i kommunehelsetjenesten en lovfestet rettighet som følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 (lovdata.no) og i spesialisthelsetjenesten en lovfestet rettighet i helseforetaksloven § 35 (lovdata.no).

Helse- og omsorgstjenesten har også plikt til å informere brukere og pårørende om klagemuligheter, jf. pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7

Samarbeid mellom bruker og fagutøver

En god dialog mellom bruker og fagutøver er en forutsetning for å få til et så godt og individuelt tilpasset behandlingstilbud som mulig. Brukermedvirkning innebærer ikke at brukeren er ansvarlig for valgene som tas. Det er den ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har det det faglige ansvaret.

Pårørende i et medvirkningsperspektiv

Helse- og omsorgstjenesten skal også legge til rette for godt samarbeid med pårørende, og tilby dem nødvendig støtte. Mange pårørende har store ansvars- og omsorgsoppgaver overfor sine nærmeste. De kan være en nyttig og viktig ressurs for den de er pårørende til, og kan ha viktig informasjon for å få til et så godt behandlingstilbud som mulig. Samtidig er det viktig at pårørendes egne behov blir møtt. 

Det er brukeren/pasienten selv som bestemmer hvem som er pårørende. Om pasienten ikke er i stand til å si hvem som er pårørende, er det den som har mest varig og jevn kontakt som utpekes som pasientens pårørende. Hvem som er pårørende og hvilke funksjoner pårørende har, er lovfestet i pasient- og brukerrettighetsloven (snl.no).

Les mer i Pårørendeveilederen.  

Bruker- og pårørendemedvirkning i Helsedirektoratet

Helsedirektoratet har to brukerråd som gir råd i arbeidet med direktoratets oppdrag og prosesser: 

  • BrukerRoP er Helsedirektoratets råd for rus- og psykisk helse-feltet
  • Brukerrådet består av organisasjoner som gjenspeiler hele bredden i Helsedirektoratets portefølje og brukergrupper

Helsedirektoratet har opprettet et internt Senter for brukermedvirkning som har det overordnete fagansvaret for ivaretakelse av bruker- og pårørendemedvirkning i direktoratets arbeid. 

Mer informasjon om brukermedvirkning

Helsedirektoratet har igangsatt et bredt og inkluderende arbeid for utvikling av nasjonale faglige råd for bruker- og pårørendemedvirkning på rus- og psykisk helse-feltet

Les rapport: Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi

Se Helsedirektoratets film om bruker- og pårørendemedvirkning: 

Kontakt

Først publisert: 17.10.2017 Siste faglige endring: 15.12.2022 Se tidligere versjoner