Barnehagen har ansatt pedagoger og bruker læringsmodeller som kan
være til hjelp i et tverrfaglig samarbeid om barn med særlige behov
tilvenning av barn på tannklinikken og kan for eksempel
ha temadag om tenner i barnehagen og komme på besøk til tannklinikken
Forslag til smittevern ved tannpuss
barn har egen tannbørste og egen tannkrem som oppbevares i etui med barnets navn
etuiene oppbevares i skap som barna ikke har tilgang til
vask av hender før og etter tannpuss.
Samarbeid mellom barnehagen og tannhelsetjenesten kan være nyttig i et tverrfaglig samarbeid rundt barn med særlige behov.
Majoriteten av førskolebarn tilbringer store deler av hverdagen i barnehagen, og samarbeidet kan ha betydning for å etablere gode tannhelsevaner og forebygge tannbehandlingsangst. Barnehagepedagoger har kunnskap om hvilke forsterkere som fungerer generelt og for det enkelte barn, for å fremme positiv atferd.
Det er godt dokumentert at tannpuss med fluortannkrem to ganger daglig er effektivt for å forebygge karies. Flere småbarn får tannpuss bare en gang om dagen hjemme, og noen sjeldnere. Barn som ikke får gjennomført tilstrekkelig tannpuss hjemme, antas å ha særlig god nytte av tannpuss i barnehagen.
Smittevern
Jamfør forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler § 17 skal virksomheten planlegges og drives slik at risikoen for spredning av smittsomme sykdommer blir så liten som praktisk mulig. Dette kravet er beskrevet nærmere i veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler Miljø og helse i barnehagen. Håndhygiene er trukket frem som sentralt.
Helsedirektoratet (2022). Tannhelsetjenesten kan samarbeide med barnehager [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 31. mars 2022, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/tverrfaglig-samarbeid-og-brukermedvirkning-om-barn-og-unge-0-20-ar/tannhelsetjenesten-kan-samarbeide-med-barnehager