Tannhelsetjenesten bør gjennomføre brukerundersøkelser blant barn og unge og deres foresatte
Sterk anbefaling vil gjelde for de aller fleste pasienter i de aller fleste situasjoner. Uttrykk som brukes er "bør" og "anbefaler". Hvis anbefalingen er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge den, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Den offentlige tannhelsetjenestens ledelse er ansvarlig for at behandling, kommunikasjon, service og informasjon er av god kvalitet.
Ledelsen bør derfor sørge for at det blir
utarbeidet kriterier for god kvalitet
gjennomført regelmessige brukerundersøkelser blant barn og unge 0-20 år og deres foresatte
brukermedvirkning i både utarbeidelse av kriterier og brukerundersøkelser
Felles brukerundersøkelser med samarbeidspartnere, for eksempel med helsestasjonen, kan vurderes.
Brukerundersøkelsene kan gjennomføres lokalt, i fylket eller i regionen.
Forslag til tema i undersøkelsen
innkallingspraksis og møte med tannklinikken
tilfredshet med personalet - kommunikasjon
tilbudet om akutt tannhelsehjelp
tilbud barn med tannbehandlingsangst, særlige behov eller annet
helsefremmende og forebyggende tjenester
tilgjengelighet til tannlege, tannpleier, spesialist i pedodonti, andre tannlegespesialister
informasjon om behandling og behandlingstilbud
andre tjenester eller behandlingstilbud som savnes
åpningstider
Bistand til planlegging og gjennomføring
Regionalt odontologisk kompetansesenter som bistår tannhelsetjenesten eller utføre undersøkelser i samarbeid med tjenesten.
Universitet
Studier kan gjennomføres av stipendiater, master- eller bachelorsstudenter.
Kvalitative studier kan gi verdifull informasjon om barn og foresattes meninger og opplevelser av tilbud og møte med tjenesten.
Brukermedvirkning på system og individnivå er lovpålagt. Barn, ungdom og deres foresatte har rett til å medvirke ved gjennomføringen av helse- og omsorgstjenester, og tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient eller bruker, jamfør pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon.
Det følger av FNs barnekonvensjon artikkel 12 at barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter skal gis mulighet til fritt å gi uttrykk for disse i alle forhold som vedrører barnet, og at barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet. Dette er også hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven.
Kunnskapsbasert praksis omfatter brukerkunnskap eller synspunkter i tillegg til klinisk erfaring og forskning. Brukererfaringer er med andre ord en nødvendig forutsetning for kunnskapsbaserte tjenester.
Helsedirektoratet (2018). Tannhelsetjenesten bør gjennomføre brukerundersøkelser blant barn og unge og deres foresatte [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 31. mars 2022, lest 22. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/tverrfaglig-samarbeid-og-brukermedvirkning-om-barn-og-unge-0-20-ar/tannhelsetjenesten-bor-gjennomfore-brukerundersokelser-blant-barn-og-unge-og-deres-foresatte