Ifølge tannhelsetjenesteloven §1-3, skal den offentlige tannhelsetjenesten gi et regelmessig og oppsøkende tilbud til barn og ungdom fra fødsel til og med det året de fyller 18 år og til ungdom som fyller 19 eller 20 år i behandlingsåret. Fylkeskommunens ansvar innebærer å sørge for tilgang til behandling i narkose når dette er nødvendig for å gi tannhelsehjelp til barn og unge.
Tannhelsetjenester som ytes i den offentlige tannhelsetjenesten må være forsvarlige, jf. helsepersonelloven §§4 og 16 (lovdata.no) og fylkeskommunen skal etter tannhelsetjenesteloven §1-3a (lovdata.no), planlegge, organisere og legge til rette for at fylkeskommunen, tannhelsetjenesten og helsepersonell kan oppfylle krav fastsatt i eller i samsvar med lov eller forskrift. Av dette følger at den offentlige tannhelsetjenesten ved fylkeskommunen skal sørge for at tilbudet om tannbehandling i narkose er faglig forsvarlig og at tilbudet er tilgjengelig for barn og unge som har behov for det. I kravet til forsvarlighet ligger et krav om at helsehjelpen som ytes, må ytes til riktig tid. Dette er et aspekt som bør ivaretas i avtalene om tannbehandling i narkose.
Helseforetakene har ikke et lovpålagt ansvar for å bidra med narkosetjenester til tannhelsetjenesten. Ansvaret foreligger kun i den grad det er inngått en avtale om kjøp av slike tjenester mellom fylkeskommunen og helseforetaket.
Ved inngåelse av avtaler mellom fylkeskommunen og helseforetakene om narkosetjenester ved tannbehandling, så vil antall dager med narkosetjenester som kan inngå i avtalen, påvirkes av helseforetakets kapasitet og ressurser. Det er viktig at fylkeskommunen og helseforetaket samarbeider om å finne et nivå på tilbudet om narkosetjenester som ivaretar et faglig forsvarlig tilbud til pasientene og som samtidig kan være innenfor de ressursrammene helseforetaket har til rådighet.
Ved henvisning til spesialisthelsetjenesten ved akutt odontologisk behandlingsbehov i narkose på sykehus utover det som er avtalefestet, vil ventetiden for narkosetjenester følge de ordinære reglene for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesteloven og pasient- og brukerrettighetslovens regler om henvisning, vurdering, rettighetsvurdering, frist og fristbrudd gjelder da ikke for narkose i forbindelse med tannbehandling, fordi dette ikke anses som en "spesialisthelsetjeneste" i pasient- og brukerrettighetslovens forstand, men som en del av fylkeskommunens ansvar for tannhelsetjenester etter tannhelsetjenesteloven.
Fylkeskommunen kan inngå avtaler om tannbehandling i narkose for barn og unge som kan få dette utenom den offentlige spesialisthelsetjenesten, som med regionale odontologiske kompetansesentre og private sykehus/klinikker. Alternativt kan fylkeskommunen eller regionale odontologiske kompetansesentre etablere narkosetjenester i egen regi i avtalefestet samarbeid med anestesipersonell.
Erfaring tilsier at det er de mest utsatte barn og unge som har behov for tannbehandling i narkose. De har ofte andre helseutfordringer og/eller høy risiko for tannsykdom, og har behov for å bli godt ivaretatt både før, under og etter tannbehandlingen i narkose.
KOSTRA data for 2022 (ssb.no) viser stor variasjon mellom fylkeskommunene med hensyn til ventetider og antall pasienter som har fått tannbehandling i narkose. Det ble gjennomført 4361 tannbehandlinger i narkose i 2022 i den offentlige tannhelsetjenesten og cirka halvparten hadde en ventetid på over 3 måneder. Statistikken gir ikke opplysninger om hvor mange av pasientene som er barn og unge. Lange ventetider kan medføre en forverring av oral helse og signaliserer at pasientene er lavt prioritert.
Tilbud om tannbehandling i narkose et lovpålagt ansvar for fylkeskommunen. Anbefalingen om å inngå avtaler om narkosetjenester for å redusere uønsket variasjon i tilbudet og på sikt redusere ventetider, kan innebære økte kostnader for enkelte Fylkeskommuner, men tilbudet kan bygges gradvis opp.