Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Helsepersonell i akuttmottak bør samarbeide tverrfaglig om å yte helsehjelp til pasientene, sykehusets og mottakets rutiner skal legge til rette for slikt samarbeid. Samarbeidet omfatter personell i egen avdeling, prehospitale tjenester og andre avdelinger på sykehuset. Tverrfaglig samarbeid sikres ved at ulikt helsepersonell er til stede samtidig og vurderer pasientene sammen.
Det tverrfaglige samarbeidet bør gjelde mottak av alle typer pasienter. Sentralt i samarbeidet er god koordinering og informasjonsutveksling i arbeidet, med gjensidig støtte og tilbakemelding til hverandre.
Helsepersonell skal samarbeide tverrfaglig i situasjoner der det er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp.
Anbefalte metoder for å sikre tverrfaglig samarbeid er angitt under.
Prinsipper for gjennomføring av tverrfaglig samarbeid
Tverrfaglig samarbeid bidrar til å skape en teamarbeidskultur i akuttmottak som erstatter den tradisjonelle seriejobbingen hvor helsepersonell vurderer pasienter hver for seg. Samarbeidet sikres ved at ulikt helsepersonell som skal yte helsehjelp er til stede samtidig og vurderer pasienten sammen, uavhengig av hvilken helsepersonellgruppe de tilhører og hvor de er ansatt.
Prinsippene for tverrfaglig samarbeid gjelder mottak av alle typer pasienter, hvordan samarbeidet gjøres tilpasses pasientens behov og lokale forhold. Vanlig prosedyre ved mottak av pasienter i akuttmottak kan for eksempel være at sykepleier og lege tar imot pasienten sammen, slik at man unngår sekvensielt arbeid.
Gjennomføring av tverrfaglig samarbeid kan gjøres ved at helsepersonell:
er til stede rundt pasienten samtidig slik at viktig informasjon når alle
kjenner sin rolle og sitt ansvar
vet hvem som er medisinsk ansvarlig
inkluderer pasient og pårørende som en del av samarbeidet
formidler beskjeder og informasjon tydelig og strukturert med bekreftelse av mottaker
har strukturert informasjonsutveksling ved pasientoverganger
praktiserer kollegial støtte og gir konstruktiv tilbakemelding til hverandre
taler pasientens sak på en tydelig måte
evaluerer sin egen utøvelse av tverrfaglig samarbeid med tanke på forbedring
Formål ved bruk av tverrfaglig samarbeid
Et godt tverrfaglig samarbeid sikrer at:
den samlede kompetansen og erfaringen i teamet kommer pasientene til gode
videre helsehjelp besluttes etter faglige drøftinger mellom involverte faggrupper
ressursene brukes effektivt med hensiktsmessig oppgavefordeling
pasienten får tilstrekkelig overvåkning
pasienten får riktig behandling til rett tid
helsehjelpen som ytes blir tilstrekkelig dokumentert
helsepersonellet følger med på omgivelsene for å fremme sikkerheten og forebygge feil
det er lett å ta opp situasjoner som kan være en risiko for pasientsikkerheten
Godt tverrfaglig samarbeid oppnås ved at helsepersonell jobber godt sammen i reelle pasientsituasjoner. I tillegg er trening/simulering nyttig for å sikre kunnskap og ferdigheter i metoden. Det avsettes tid til jevnlige evalueringer av det utførte tverrfaglige samarbeidet. Ledelsen ved akuttmottak følger opp med nødvendige tiltak for å forbedre samarbeidet.
Hensikten med teamarbeid er at arbeidet gjennomføres parallelt og i riktig rekkefølge der det er nødvendig for å unngå tidstap. Tverrfaglig samarbeid blir i økende grad benyttet som arbeidsform i organiseringen av helsetjenesten. Det er en god måte å organisere arbeidet rundt akutt syke og skadede pasienter på. Godt tverrfaglig samarbeid bidrar til å fremme kommunikasjon, koordinering og effektivitet og at den samlede erfaringen blant helsepersonell kommer pasienten til gode. En felles forståelse av samarbeid gjør at alt personell erfarer det lettere å ta opp situasjoner som kan være en risiko for pasientsikkerheten med hverandre. Det bidrar også til at pasientene opplever bedre involvering og en mer samordnet helsetjeneste. Hovedformålet med anbefalingen er å sikre tverrfaglig samarbeid for å unngå uønskede hendelser i forbindelse med pasientbehandlingen i akuttmottak.
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) § 4 (lovdata.no) pålegger helsepersonell å utøve sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte, og å innhente bistand der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det skal helsepersonell samarbeide og samhandle med annet kvalifisert personell.