Akuttmottakene skal ha prosedyrer for prioritering av pasienter
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Akuttmottakene skal ha prosedyrer for prioritering av pasienter for å sikre at pasienter får nødvendig helsehjelp i tide. Prosedyrene beskriver hvem som er ansvarlig for å innhente nødvendig informasjon og hvordan prioriteringen gjøres i praksis. Til grunn for prioriteringen bør helsepersonell bruke etablerte systemer for vurdering av alvorlighetsgrad og hastegrad.
Ledelsen er ansvarlig for at mottakene har prosedyrer for prioritering av pasienter.
Forslag til metoder for å oppnå riktig prioritering av pasienter er beskrevet under.
Felles system for prioritering av pasienter
For god samhandling og kommunikasjon er det ønskelig at prehospitale tjenester og akuttmottak i et område bruker samme beslutningsverktøy for prioritering. Prioriteringssystemet som brukes er enkelt og baserer seg på pasientenes symptomer og kliniske tegn. Hvilket prioriteringssystem som brukes tilpasses lokale forhold.
Akuttmottakets prioriteringsrutiner sikrer at pasienter får nødvendig helsehjelp i tide ved at prioriteringen får konsekvenser for rekkefølgen av pasienter som får helsehjelp. Dette gjøres ved at pasienter med tidskritiske tilstander prioriteres foran pasienter med mindre risiko for prognosetap. Det er helsepersonell som er ansvarlig for å innhente nødvendig informasjon for å kunne gjøre vurderingen. Prioriteringssystemet brukes til å kvalitetssikre behandlingen av enkeltpasienter, og gjennomgå om akuttmottaket yter nødvendig helsehjelp til grupper av pasienter i tide.
Opplæring
Ledelsen har ansvar for at helsepersonell i mottak får systematisk opplæring i sykehusets system for prioritering av pasienter. Opplæringen inkluderer teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter som oppnås ved for eksempel bruk av simulering. Helsepersonell i akuttmottak har tilstrekkelig kunnskap om akuttmedisinske tilstander og erfaring i bruk av prioriteringssystem.
Prioritering av pasienter er avgjørende for at pasienter får nødvendig helsehjelp i tide. Formålet er å skille mellom pasienter som trenger rask hjelp og de det ikke haster med, slik at risiko for uønskede hendelser reduseres.
Helsedirektoratet (2022). Akuttmottakene skal ha prosedyrer for prioritering av pasienter [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 29. september 2022, lest 27. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/somatiske-akuttmottak/prioritering-av-pasienter/akuttmottakene-skal-ha-prosedyrer-for-prioritering-av-pasienter