Anbefalte metoder for organisering og drift av observasjonspostene er beskrevet under.
Ledelse, bemanning og drift
Observasjonsposten organiseres sammen med akuttmottaket og har felles ledelse. Sykehus som har få pasienter med behov for observasjon kan ha observasjonssenger i tilknytting til ordinær sengepost som alternativ til egen observasjonspost. Fast ansatte sykepleiere, leger og annet helsepersonell på observasjonsposten har ansvar for oppfølging av pasientene. Helsepersonell på observasjonsposten sørger for at oppgaver knyttet til diagnostikk, behandling og utskrivelse ivaretas fortløpende. Observasjonsposten driftes slik at de er åpne hele døgnet, alle dager i året.
Pasientgrupper og liggetid
Observasjonspost benyttes til ulike kategorier av pasienter som trenger kortvarig innleggelse på sykehus. Hovedandelen av pasientene utredes og behandles i sin helhet på observasjonsposten og utskrives til hjemmet eller annen institusjon. Noen pasienter trenger overføring til annen sengepost på sykehuset. Det er lokalt tilpassede prosedyrer for hvilke pasientkategorier observasjonsposten håndterer og hvor lang liggetid som aksepteres.
Rutiner for overvåkning
Observasjonsposten har lokale rutiner for observasjon av pasienter i samsvar med Nasjonale faglige råd for tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand (helsedirektoratet.no). Overvåkningsutstyr tilpasses de pasientkategorier som er aktuelle. Observasjonsposten har rutiner for å håndtere pasienter som er til fare for seg selv og/eller andre.
Muntlig kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid
Helsepersonell tilknyttet observasjonsposten følger denne retningslinjens anbefalinger om muntlig kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid.
Samarbeid med andre avdelinger på sykehuset
Pasientene tilknyttet observasjonsposten kan ha tilstander som involverer behov for kompetanse fra ulike grupper helsepersonell. Personellet som ivaretar pasientene på observasjonsposten samarbeider derfor tett med annet helsepersonell tilknyttet sykehuset. Det lages prosedyrer for samarbeid mellom observasjonspost og relevante avdelinger som klargjør fordeling av ansvar, roller og oppgaver. Samarbeidet sikrer at pasientene blir ivaretatt av helsepersonell med nødvendig kompetanse til rett tid.
Denne retningslinjen har anbefaling om samarbeid med andre sykehusavdelinger.
Samarbeid med instanser de overfører pasienter til
Ved overføring av pasienter fra observasjonspost til interne eller eksterne instanser følges rådene i denne retningslinjens anbefaling om overføring av pasienter fra akuttmottak. Det sikrer at pasienten overføres til rett instans med nødvendig varsling og informasjonsoverføring.
Kompetanse, opplæring, videreutdanning og etterutdanning
Hvilke grupper helsepersonell som benyttes på observasjonspost tilpasses pasientgrunnlaget. Helsepersonell tilknyttet observasjonsposten har tilstrekkelig kompetanse til å behandle de pasientgruppene posten håndterer. Leger med spesialitet i akutt- og mottaksmedisin og akuttsykepleiere er spesielt egnet til å ivareta en blandet pasientpopulasjon fordi de har breddekompetanse til å håndtere ulike pasientgrupper. Det er avgjørende at de tidsnok tilkaller helsepersonell fra andre avdelinger på sykehuset i situasjoner som krever det.
I de tilfellene der observasjonsposten er organisert som en del av akuttmottak vil øvrige anbefalinger som er angitt i denne retningslinjen gjelde for observasjonsposten. Dette inkluderer anbefalinger om kompetanse samt opplæring, videreutdanning og etterutdanning.