Akuttmottakene skal ha rutiner for å håndtere kritisk fullt akuttmottak
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Akuttmottakene skal ha rutiner for å håndtere kritisk fullt akuttmottak, det vil si når pasientantallet er høyere enn kapasiteten på pasientrom, utstyr og/eller personellressurser.
Rutinene for kritisk fullt akuttmottak utarbeides av ledelsen i samråd med berørte sykehusavdelinger. De gjøres kjent og etterleves av helsepersonell som er tilknyttet akuttmottak og samarbeidende avdelinger. Rutinene legger til rette for at det til enhver tid er tilstrekkelige ressurser i akuttmottak til å håndtere pasienttilgangen.
Ledelsen har ansvar for at det foreligger nødvendige rutiner forankret i akuttmottak og samarbeidende sykehusavdelinger for å håndtere kritisk fullt akuttmottak.
Anbefalte metoder for å håndtere kritisk fullt mottak er beskrevet nedenfor. Det består av å fastsette kriterier for når akuttmottaket er kritisk fullt, samt utarbeide tiltak som iverksettes når kriteriene er oppfylt.
Kriterier for når akuttmottaket er kritisk fullt
Akuttmottaket utarbeider kriterier for når akuttmottaket er kritisk fullt med hensyn til pasientrom og/eller personellressurser. Disse kriteriene er basert på lokale forhold. For å iverksette tiltak ved kritisk fullt akuttmottak kan løpende aktivitetsregistrering brukes som grunnlag til å vurdere om aktiviteten er høyere enn tilgjengelige ressurser. Det er beskrevet i denne retningslinjens anbefaling om aktivitet og drift.
Rutiner for tiltak som iverksettes ved kritisk fullt akuttmottak
Akuttmottaket utarbeider rutiner for tiltak som iverksettes ved kritisk fullt akuttmottak basert på lokale forhold. Disse rutinene forankres i hele sykehuset/helseforetaket fordi driften av andre enheter kan bli berørt og løsningen av situasjonen ofte avhenger av andres ressurser. Rutinene klargjør ansvar, roller og oppgaver knyttet til å håndtere situasjonen. Rutinene beskriver hvem som tilkalles for å vurdere situasjonen og mulige tiltak som iverksettes.
Vurdering av situasjonen gjøres på bakgrunn av antall pasienter som er i akuttmottak, hastegrad og behov for ressurser for hver enkelt pasient, samt antall nye meldte pasienter sett opp mot kapasiteten. Mulige tiltak innebærer for eksempel å sende nye pasienter til andre akuttmottak, flytte mottakets pasienter til sengepost og/eller tilkalle ekstra personell. Prosedyren beskriver når og hvordan ledelsen varsles om forholdene.
Kritisk fullt akuttmottak øker risikoen for at pasienter ikke får forsvarlig helsehjelp. Innarbeidede rutiner for å håndtere slike situasjoner vil kunne bedre kvalitet og pasientsikkerhet. Målsetningen med anbefalingen er å sikre at akuttmottakene til enhver tid har kapasitet i form av lokaler, utstyr og personell til å håndtere inneliggende pasienter, samt ta imot nye. Det overordnede målet er å sikre at alle pasienter får nødvendig helsehjelp i tide uavhengig av aktiviteten i mottakene.
Helsedirektoratet (2022). Akuttmottakene skal ha rutiner for å håndtere kritisk fullt akuttmottak [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 29. september 2022, lest 22. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/somatiske-akuttmottak/kritisk-fullt-akuttmottak/akuttmottakene-skal-ha-rutiner-for-a-handtere-kritisk-fullt-akuttmottak