Ledelsen skal kartlegge faktorer i arbeidsmiljøet som kan påvirke arbeidstakernes sikkerhet. Det er arbeidsgivers ansvar å sette i verk nødvendige tiltak for å ivareta sikkerheten til de ansatte, og gi oppfølging til involvert personell etter hendelser med trusler og vold.
Ledelsen skal snarest mulig varsle Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet om alvorlig personskade eller dødsfall som skjer i forbindelse med arbeid.
Anbefalte metoder for å ivareta de ansattes sikkerhet er angitt under.
Kartlegging og vurdering av risiko
Gode sikkerhetsrutiner forutsetter at det utføres risikovurdering og systematisk kartlegging av omfanget av vold og trusler i akuttmottak. Lokalkunnskap og erfaring gir et grunnlag for å forutsi hva slags situasjoner personell i akuttmottak kan bli utsatt for. Risikovurderingen bør inkludere forhold utenfor akuttmottak som eksterne samarbeidspartnere (politi, ambulanse), befolkning (kultur, sosiodemografiske forhold), forhold i akuttmottak (fysisk utforming, ventetider, bemanning, alarmsystemer, sikkerhetskultur) og individuelle forhold (opplæring, bevissthet om egne grenser). Risikovurdering bør gjentas regelmessig og foretas i samarbeid med arbeidstakerne (verneombud) og dokumenteres.
Anbefalte tiltak for oppfølging av episoder med vold eller trusler er:
tilbud om noen å snakke med etter hendelsen i form av kollegastøtte
gjennomgang av hendelsesforløpet med involvert personell
dokumentasjon i journalsystemet
utfylling av avviksskjema til arbeidsgiver
utfylling av yrkesskadeskjema ved fysisk skade eller psykisk belastning
arbeidsgiver ved nærmeste leder vurderer videre behov for oppfølging av utsatte medarbeidere, for eksempel oppfølgende samtale, profesjonell helsehjelp og eventuelt politianmeldelse
hjelpe den ansatte til å komme raskt tilbake i arbeid
Episoder med vold eller trusler skal meldes til arbeidsgiver, og alvorlige tilfeller skal meldes til politiet. Akuttmottak har rutiner for å sikre at straffbare handlinger som vold, grove trusler eller truende atferd som gir reell grunn til frykt, samt tyveri og forfalskning av resepter blir anmeldt til politiet. Arbeidsgiver anmelder vold på vegne av den ansatte da dette ikke er en privatsak, men et angrep mot en arbeidsplass. Når arbeidsgiver anmelder, bidrar dette til å redusere den betydelige merbelastningen det er for arbeidstaker når vedkommende selv må stå som anmelder og eventuelt ta saken til rettssystemet.
Ved tvil om hendelsen bør anmeldes, kan man konferere med jurist tilknyttet sykehuset og/eller politiet. Ved alvorlig skade skal leder for akuttmottaket melde fra til Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet i henhold til ordningen angitt på Melde ulykke (arbeidstilsynet.no).
Ansatte i akuttmottak kan bli utsatt for vold og trusler. Opplevelser med vold og trusler kan føre til problemer i ettertid for den som blir utsatt for det. Dette kan dreie seg om nedsatt konsentrasjon, redusert evne til å lytte til pasientene, grubling og påtrengende tanker hvis man kommer opp i lignende situasjoner, lav jobbtrivsel og redusert livskvalitet. Frykt for vold kan også føre til at man unngår eller begrenser deltakelse i arbeid i akuttmottaket, økt gjennomtrekk av ansatte og økt behov for å rekruttere og lære opp nye ansatte. Hensikten med anbefalingen er at akuttmottak skal arbeide systematisk med å forebygge vold og trusler mot ansatte. I tilfeller der ansatte blir utsatt for vold eller trusler om vold bør mottaket ha rutiner som ivaretar de ansatte.