Kartlegging av inntekt og tilknytning til arbeid
Helse- og sosialfaglig personell bør systematisk kartlegge pasientens tilknytning til arbeid, inntekt og ytelser fra NAV, dette for å avdekke behov for oppfølging og for å sikre at pasienten og familien har søkt om de ytelsene de har rett på som følge av alvorlig sykdom og funksjonsendring.
- Er pasienten i et arbeidsforhold?
- Mottar pasienten ytelser fra NAV, hvilke og hvor lenge?
- Hvor mange bor i husstanden, er de flere som har inntekt?
- Har pasienten opplevd at inntekt, utgifter eller funksjonsnivå har endret seg som følge av sykdom?
- Har pasienten økonomiske bekymringer eller behov for informasjon om rettigheter?
Behovet for konkret bistand varierer. Ofte vil kartlegging av sosioøkonomisk situasjon supplert med informasjon, råd og veiledning i forhold til aktuelle problemstillinger være tilstrekkelig. Mange vil trenge konkret hjelp til å finne og fylle ut søknadsskjema og sikre at krav til dokumentasjon og frister overholdes (Harlo & Kvikstad, 2016).